Pokolenie Z w hipermarkecie
Przedstawiciele pokolenia Z jako pierwsi prawdziwi cyfrowi tubylcy nie znają świata bez internetu i urządzeń mobilnych. Dla nich technologia jest czymś naturalnym – są nieustannie online, z całodobowym dostępem do YouTube’a, Facebooka, WhatsAppa i WeChata oraz wielu innych aplikacji i kanałów komunikacyjnych. W przeciwieństwie do wcześniejszych generacji nie rozróżniają oni kanałów online i offline.
W badaniu IBM i NRF widać jednak, że ponad
98%
nadal woli dokonywać zakupów w sklepach stacjonarnych!
Mimo że osoby należące do pokolenia Z dysponują ograniczonym budżetem własnym, mają olbrzymi wpływ na to, co kupują ich rodziny. Dlatego też retailerzy poważnie traktują tę grupę konsumentów.
Klient
Carrefour to sieć detaliczna działająca w naszym kraju od 1997 roku, mająca w Polsce ponad 850 sklepów w różnych formatach – od hipermarketów po sklepy osiedlowe. Działająca również prężnie w obszarze e-grocery (handlu internetowego produktami FMCG). Retailer ten aktywnie poszukuje nowych sposobów na komunikację ze swoimi klientami, czego przykładem może być bardzo popularna w social mediach akcja z robotem Kerfuś.
Wyzwanie
Dogłębnym badaniem potrzeb młodych konsumentów, a także precyzyjnym doborem dostawców, którzy mogliby zaoferować odpowiedni towar zajmował się w Carrefour dedykowany zespół zarządzany przez Malinę Brandt.
Na podstawie jego pracy detalista wprowadzić i bardzo czytelnie oznakować zupełnie nową kategorię w swoim asortymencie. Były to słodycze i inne nietypowe przekąski pochodzące z różnych, często egzotycznych krajów. Taka nowa wersja „Kuchni Świata” tylko przeznaczona dla pokolenia Z.
Musieliśmy więc znaleźć odpowiednio atrakcyjną stylistykę grafik (à la TikTok), która byłaby interesująca dla tego targetu. Z jednej strony czytelna w funkcji (bo komunikująca poszczególne kategorie produktów), z drugiej zaś spójna z klimatem aktualnych trendów w social mediach.
Dodatkowym wyzwaniem było zaproponowanie rozwiązań technologicznych, które podniosłyby widoczność całej instalacji oraz uczyniły ją bardziej intrygującą dla młodego konsumenta.
Rozwiązania – grafika
Nasze prace rozpoczęliśmy od stworzenia portfolio fantastycznych stworzeń – brand hero – w swoim charakterze spójnych z poszczególnymi kategoriami asortymentu. Poniżej niektóre z nich:
Następnie przygotowaliśmy kompleksowe grafiki z ich wykorzystaniem, zarówno na headery poszczególnych regałów, jak i shelfstopery w pionie oddzielające podkategorie. Całość uzupełniły zabudowy końcówek regałów oraz słupów konstrukcyjnych.
Rozwiązania – technologia
W celu podniesienia widoczności całej kategorii zdecydowaliśmy się na zastosowanie ruchomych elementów zainstalowanych w headerach końcówek regałów. Gondole te zyskały również dodatkowe oświetlenie diodami LED RGB. Użyte zaś specjalnie zaprogramowane sterowniki pozwoliły na osiągnięcie płynnej zmiany kolorów.
Centralny obszar całej kategorii, czyli tak zwana strefa Crazy Food, został dodatkowo wyróżniony dużym obracającym się elementem z hipnotyzującą grafiką oraz zestawem różnokolorowych żarówek.
Podsumowanie
Pojawienie się nowej kategorii w sklepie zostało bardzo dobrze przyjęte przez młodych shopperów. A wyniki sprzedaży umieszczonego na niej asortymentu skłoniły Carrefour do zaplanowania podobnego brandingu w innych swoich sklepach 🙂.