Pozmieniało się na LinkedIn w ostatnim czasie. Algorytm, który jest odpowiedzialny między innymi za to, co i komu wyświetla się na jego wallu, stał się bardziej humorzasty i mniej przewidywalny.
Oryginalne i kreatywne materiały POS, które tutaj publikowałem, zyskiwały znacznie mniejszą liczbę wyświetleń, a przez to i słabsze zainteresowanie, niż no to zasługiwały.
Dlatego też postanowiłem, iż podsumowanie ubiegłego roku powstanie nie tak jak w latach ubiegłych, czyli na podstawie liczby zebranych lajków i komentarzy, tylko na drodze klasycznego głosowania.
Poniżej prezentuję zestawienie 25 najciekawszych konstrukcji POS-owych, które udało mi się w 2023 roku zobaczyć w sklepach. Każdy z Was ma pulę 5 głosów, które może oddać na wybrane przez siebie konstrukcje.
Jedna osoba może wziąć udział w głosowaniu tylko raz. Oczywiście wierzę w Waszą uczciwość, ale na wszelki wypadek system będzie uniemożliwiał kilkukrotne głosowanie z tego samego adresu IP 🙂.
Wyniki opublikuję w przyszłym tygodniu, po zliczeniu głosów.
01
Nie jest to być może rozwiązanie dla hiper- i supermarketów (przynajmniej w tej skali). Ale już drogerie, perfumerie, apteki… Kubik z czterema panelami LED sprytnie schowany pod szkłem plus wyższa ścianka z grafiką na pleckach, plus naklejka podłogowa… Oczywiście jak zwykle przy takich nośnikach technikalia są wtórną sprawą. Najważniejszy jest plan, co pokażemy na ekranie. Tylko przemyślana, efektowna i ciekawa animacja bądź przyciągający wzrok film mają sens!
02
To naprawdę przyciągające uwagę kosze wsypowe!
Oczywiście dzięki bardzo kreatywnemu zastosowaniu frezowanego transparentnego tworzywa.
Ten surowiec w połączeniu z odpowiednim podświetleniem sprawia, iż całość konstrukcji wygląda wyjątkowo orzeźwiająco. Projektanci dobrze wiedzieli, jak maksymalnie wykorzystać efekt świecenia krawędziowego!
03
W super- i hipermarketach sprzedaje się 70% kawy ziarnistej. Nie powinna więc dziwić duża aktywność wszystkich producentów w tym właśnie kanale. Zwłaszcza że konkurencja jest tutaj silna – średnio na półce znajduje się aż 25 SKU. Trzeba więc naprawdę niebanalnych pomysłów, aby się na tym tle wyróżnić. Ten display kawy Prima robi to świetnie. Dzięki kształtowi à la „bigger packshot” ma on dużo miejsca zarówno na ekspozycję samych produktów, jak i komunikację benefitów marki. Pomimo iż jest on lekką kartonową konstrukcją, można z niej sprzedawać na wszystkie cztery strony. I to ciężkie kilogramowe opakowania.
04
Plexi fluo w chłodziarce ma podwójną siłę rażenia! W tym sezonie postanowił z tego skorzystać Harnaś Energetyk będący nowością w tej kategorii. Pomarańczowy kolor surowca jest bardzo widoczny na półkach i świetnie zaznacza nowy asortyment.
05
Volkswagen Transporter Typ 2 to ikoniczny motyw wakacyjnych reklam. Co ciekawe, od wielu lat był on produkowany tylko w Brazylii, a ponad 10 lat temu całkowicie zaprzestano jego produkcji. Jednak w popkulturze zadomowił się chyba na zawsze – jako symbol beztroskiego spędzania wolnego czasu. Motyw ten wykorzystała PEPSI, która przygotowała bardzo zaawansowaną technicznie kartonową teatralizacje. Zwróćcie uwagę na koła – nie są wcale mocno kanciaste! Albo te obłości na krawędziach dachu! Z ekspozycji można sprzedawać na trzy strony, a w niektórych sklepach wyposażona jest ona nawet w chłodziarkę. Aby podbić widoczność, zastosowano tutaj także dodatkowe gadżety w postaci leżaka i parasola. Jest też naklejka podłogowa imitująca plażowy piasek.
06
Takiej ilości rastrowego tworzywa w jednym displayu dawno już nie widzieliśmy! (Tworzywo rastrowe to rodzaj plexi, które przez grawerowaną z jednej strony powierzchnię świetnie rozprasza światło po całej płaszczyźnie, dzięki czemu diody LED mogą być pod nim zamontowane tylko na krawędziach). W tej bryle mamy całościowo podświetlone boczki w kształcie packshotu. Ich konstrukcja umożliwia również wymianę grafiki w przypadku zmiany etykiety lub eksponowanego SKU. Całości dopełniają podświetlone wszystkie półki. Bardzo to wszystko efektowne i mocno widoczne w sklepie.
07
To naprawdę bardzo ciekawy shelfstoper! Przez swoją skalę – prawie dwóch metrów – jest bardzo widoczny przy półce. Ma też bardzo spójny przekaz komunikacyjny wizualizujący klientom drogę ich kawy od świeżych ziaren na krzaku przez ziarna palone, potem mielone, po kapsułkę do szklanki latte. Nas natomiast najbardziej ujęła technologia, czyli bardzo mobilny i skalowalny sposób montażu do półek. Przecież w zależności od sklepu są one w bardzo różnych rozstawach. Mamy więc tutaj inteligentnie mocowane metalowe imadełka z możliwością pionowej regulacji. Operacja taka jest możliwa dzięki odpowiednim frezom w płaszczyźnie samego shelfstopera.
08
W tej zabudowie mamy dużą spójność z motywami przewodnimi obserwowanymi w reklamach telewizyjnych. Widoczny i dobrze wyeksponowany human stand z charakterystycznym, ubranym na czerwono strażnikiem. Interaktywny element lustra wyklejonego lustrzaną folią. A do tego budżetowe detale. Halogeny jako płaskie kartonowe atrapy. Bateria umywalkowa – jednowymiarowy niezadrukowany kartonik. Deszczownica prysznica – element na dystansie. Zasłona prysznicowa jako element w grafice, podobnie macka ośmiornicy. Wszystko to razem buduje dość surrealistyczny klimat, do którego przyzwyczaił nas już ten brand.
09
Łazienkowy klimat uchwycony w punkt! Błękitna terakota, półeczki i cokoliki, spłuczka, no i oczywiście mały sedesik 🙂. Komunikat oraz branding może nie do końca mocno widoczne, ale tutaj raczej uwagę shoppera ma przyciągnąć forma. (Na wszelki wypadek kartonowy sedes został przez projektantów tak umieszczony, że dowcipnisiom trudno będzie na nim usiąść do zdjęcia).
10
Bryła kosza wsypowego nie musi być sztampowa. Projektantom poniższej konstrukcji udało się uniknąć klasycznego kształtu dzięki dwóm zabiegom. Po pierwsze, komora zasypowa jest lekko zaokrąglona od dołu (technologicznie efekt ten jest możliwy przez nacięcia arkusza oraz prawdopodobnie wskutek zastosowania gumek ściągających). Jeżeli dodamy do tego odpowiednią grafikę, uzyskamy wizualne nawiązanie do „kociołka.” Po drugie, powierzchnia toppera jest powiększona o dużą grafikę z bardzo smakowicie rozsypującymi się chipsami. Wszystko to razem daje nieodparte wrażenie appetizingu, a także nawiązania do „tradycji”.
11
Jak widać, to nieprawda, że nie da się wyprodukować dobrego półokrągłego displaya z kartonu. Ta konstrukcja temu przeczy. Co prawda towar stoi nisko, ale komunikacja na „szyjce” butelki przyciąga uwagę. Plus dodatkowe wzmocnienie w postaci neckhangerów na samym produkcie.
12
Zaproszenie klienta do wejścia w świat marki! Takie jest właśnie główne zadanie wysp paletowych w topowych punktach sprzedaży detalicznej, zwłaszcza w kategorii ekskluzywnych alkoholi. Zbudowanie klimatu charakterystycznego dla danego brandu, komunikacja głównych benefitów, ekspozycja nowości bądź produktów aktualnie promowanych – jak widać, zadań jest wiele, a miejsca nigdy za dużo 🙂. W przypadku poniższej zabudowy poprzeczka została postawiona jeszcze wyżej, gdyż wyspa prezentowała świat aż trzech różnych brandów stylistycznie i komunikacyjnie bardzo różnych od siebie. Ale odpowiednio dobrane detale (jak chociażby „zielony mech” w przestrzeni Glenfiddich) plus efektowne podświetlenia zrobiły robotę.
13
Trzeba dużej odwagi, aby tak projektować komunikację w sklepie! Topper do ćwierćpalety bez hasła, bigger packshotu i logotypu?
A mimo wszystko grafika ta nie może zostać niezauważona w przestrzeni sklepowej. Dlaczego? Otóż, jak już kilkukrotnie pisaliśmy, ludzi na zakupach najbardziej interesują… inni ludzie. I to albo żywi, realni, albo tacy sztuczni, nadrukowani. Wystarczy, że coś ma „oczy”, nawet rysunkowe, a już odruchowo nawiązujemy kontakt wzrokowy. Jeżeli zaś dodatkowo jest to kobieta w czerwonej sukience (patrz pierwsza część Matrixa i szkolenie Neo 🙂) – to mamy gwarancję, że nikt nie przejdzie obojętnie!
14
Przyzwyczailiśmy się do obecności displayów z zaawansowanym podświetleniem głównie w kategorii alkoholowej. A tu proszę – apteka. A w aptece Diosminex z podświetleniem, które zostało zaprojektowane w wyjątkowo widoczny, ale także spójny z grafiką i przekazem brandu sposób.
15
Zaskakująca bryła nawiązująca kształtem do znanego motywu drewnianej toalety nazywanej sławojką. Dla podkreślenia podobieństwa z oryginałem wyposażona w uchylne drzwi ozdobione charakterystycznym motywem wyciętego serduszka. Jednak w jej środku zamiast deski z „dziurą” znalazł się system półek o dużym udźwigu pozwalający wyeksponować nawet tak ciężki produkt jak opakowania papieru nawilżanego. A wszystko to z kartonu!
16
1,6 sekundy – tyle czasu shopper poświęca na obejrzenie materiału POS w sklepie. Taką liczbę uzyskał kiedyś AC Nielsen w swoich badaniach eye trackingowych. A są przecież wyniki, które dzielą ten wynik jeszcze przez dwa! Wniosek? Im prostszy i bardziej czytelny komunikat na materiale, tym lepiej. Dlatego też takie projekty zabudów paletowych jak te poniżej są szczególnie cenne.
Nie ma w nich może szalonej kreacji, jeżeli chodzi o konstrukcję, ale maksymalnie prosty i jasny komunikat! Maksymalnie uproszczona kompozycja grafiki! Maksymalny appetizing!
17
Nie tylko ekrany LCD mogą przyciągać wzrok przechodzących obok shopperów. Rolę tę z równym powodzeniem może odgrywać dynamiczne oświetlenie LED. W konstrukcji tego ekspozytora odpowiednio zaprogramowana sekwencja świecenia prowadzi wzrok klienta od logotypu umieszczonego w centralnej części bryły do produktów umieszczonych na półkach. Do tego widać jakościowe surowce w postaci płyt MDF, kamiennych oraz laminatów i farb metalicznych. Efekt premium, na którym zależało wykonawcom, widać już od pierwszego spojrzenia.
18
Sezon urlopowy w Rossmannie wystartował już w styczniu.
W przypadku okularów przeciwsłonecznych może to ma sens. W końcu na stokach narciarskich we włoskich Dolomitach na pewno się przydadzą. Koncept tego displaya jest świetny! Duży cytrynowy lód na patyku stanowi bardzo widoczną dominantę w alejce drogerii. W dodatku jest on solidnie wykonany. Metalowa obrotowa konstrukcja nośna została zamocowana na podstawie z kółeczkami, dzięki czemu można ją łatwo przemieścić do innej części sklepu. Sam zaś korpus jest kartonowy, wyposażony dodatkowo w nieodzowne dla sprzedaży takiego asortymentu lusterko!
19
Długie lutowe wieczory to wręcz idealny czas na kompulsywną konsumpcję podczas oglądania filmów w domowym zaciszu! Nic więc dziwnego, że to właśnie na luty PepsiCo przygotowało ekspozycje oparte na tym właśnie motywie. Zabudowy paletowe są dopieszczone w detalach zarówno pod względem konstrukcyjnym, produkcyjnym, jak i graficznym. W pierwszym momencie aż zacząłem się zastanawiać, co to za filmowa premiera, z którą Lay’s i Pepsi weszły w kooperację!
W bonusie interakcja z wysuwającym się potwornym pazurem 🙂.
20
To wyjątkowo sprytna konstrukcja, na którą składają się dwa standardowe displaye ćwierćpaletowe (z dodatkowymi wyższymi wkładkami do listew cenowych). Wyznaczona przez nie bryła jest uzupełniona o boczne frezy/toppery, które mocno podnoszą widoczność całości i tworzą „bramę” nad środkowym podestem ekspozycyjnym. W ten sposób otrzymaliśmy w miarę ekonomiczną w produkcji, a jednak bardzo wyeksponowaną w przestrzeni sklepu. Dzięki możliwości wymiany grafik na boczkach displayów jest też ona uniwersalna i w prosty sposób gotowa do wymiany brandingu!
21
Apetyczne owoce są z pewnością bardzo dobrym detalem dopełniającym każdą ekspozycję. A w dodatku jeżeli są one świeże i prawdziwe! Ta konstrukcja Corony zrobiła na mnie wrażenie. Wiadomo, że limonka jest nieodzownym elementem tego napoju (spójnym zresztą z aktualną komunikacją). I proszę! Świeże limonki w kubełku na ekspozycji! (No i dodatkowo to drewno w spłowiałych kolorach od razu kojarzących się z plażą…).
22
Również sprytny materiał wprowadziła Kompania Piwowarska, która wyprodukowała dodatkowe skrzydło do swoich standardowych kominów. Odpowiedni układ grafiki zapewnił ekspozycję zarówno dużego packshotu, jak i efektownych banknotów.
23
Technologia druku na foli lentikularnej nie jest jakąś hipernowością. Nadal jednak ze względu na koszty (choć obecnie już znacznie niższe) nie jest ona zbyt często spotykana w działaniach shopper marketingowych. Dlatego z tym większą przyjemnością pokazuję nowy display Hortexu. Cały jego topper jest wydrukowany właśnie na takiej folii (z efektem głębi 3D). Poniższe zdjęcia nie do końca oddają to wrażenie przestrzenności – ale Minionek naprawdę frunie w owocowym tunelu 🙂.
24
Poniższe zabudowy robią naprawdę duże wrażenie. Dlaczego? No właśnie dlatego, że są duże! (Oczywiście są też bardzo dobrze zaprojektowane). Na tę właśnie skalę chcieliśmy zwrócić Waszą uwagę. Hale Selgrosu – bo zdjęcia są właśnie stamtąd – dają możliwości zrobienia czegoś naprawdę dużego. I warto o tym pamiętać. Jak widać, wzorowo wykorzystał to Maspex, zarówno w kwestii rozmiarów ekspozycji, jak i skali grafik – czyli bardzo ograniczona liczba detali, ale za to w słusznym rozmiarze. Talerz z apetycznym spaghetti wielkości ogrodowego basenu – no kto się może temu oprzeć?!
25
Mamy tutaj standardowy wobbler. Ale niestandardowy jest kiwak/wysięgnik, na którym jest mocowany do półki. Bo nie jest on z tworzywa PET, tylko z kartonu. Niby drobna rzecz, ale w skali całej Polski i setek promocji, podczas których takie narzędzie jest wykorzystywane, oszczędność plastiku jest naprawdę istotna! Oczywiście jeżeli przyjrzymy się bliżej, to zobaczymy, że wobbler jest z hot stampingiem – czyli z tłoczoną na gorąco złotą folią – nie może więc trafić do pojemników z makulaturą. Podobnie jest z dwustronną taśmą akrylową, którą wysięgnik jest doklejony do główki – ale to już jest temat na oddzielną opowieść. Kierunek w każdym razie jest bardzo dobry.
Na wasze głosy czekam do … 16.01.2024
Jeżeli nie chcesz przegapić publikacji wyników głosowania zapisz się na nasz newsletter poniżej.