Gwiazda
alei centralnej
Strefa dekompresji w sklepie detalicznym to obszar na wejściu tuż za linią sensomatów. Z wieloletnich obserwacji świetnego amerykańskiego badacza Paca Underhilla wynika, iż klienci po wejściu do sklepu mogą przejść jeszcze kilka metrów, w ogóle się nie rozglądając. A więc i nic nie kupując. Mądrzy detaliści o tym wiedzą. Dlatego starają się „przestawić” umysł klientów w tryb zakupów już od samego wejścia. Stąd też na początku sklepów spotykamy „pachnące” piekarnie, „soczyste” warzywniaki albo też imponujące zabudowy paletowe.
Wszystkie te zabiegi mają na celu spowolnienie ruchu rozpędzonego jeszcze przy wejściu klienta i przestawienie jego uwagi na to, co najistotniejsze – na zakupy 🙂
Jak zbadało PwC, właściwa ekspozycja towaru w alejce centralnej potrafi podnieść sprzedaż nawet o 2336 procent! Jest więc o co walczyć.
Dlatego też przygotowaliśmy wam krótkie podsumowanie narzędzi, dzięki którym towar można w widoczny sposób w takich miejscach oznakować.
1) Owijka paletowa
Jest to najprostszy i najpopularniejszy materiał do oznakowania towaru na paletach. Taka ekspozycja wymaga tylko produktów ustawionych na paletach transportowych (w kartonach zbiorczych bądź luzem).
Opcją tańszą jest owijka, na którą składają się stosunkowo małe arkusze kartonu GC, np. w formacie B2, które są do siebie sklejane po jednym boku. Zaletami takiego rozwiązania są niski koszt produkcji (druk w małym formacie jest bardziej ekonomiczny) oraz poręczna forma logistyczna – rolka. Minusy to kilkakrotnie powtarzająca się na każdym z boków grafika oraz niemożliwość przewidzenia, jak się ona zachowa na rogach.
Opcja droższa to druk owijki z formatu XXL. W tym wypadku mamy piękną, niezagiętą na żadnym rogu grafikę. Inną na boku długim 120-centymetrowym. I inną po boku krótkim 80-centymetrowym. Minusami są znacznie wyższa cena, dłuższy termin realizacji oraz znacznie większy gabaryt do logistyki.
Opcją najdroższą, ale też najtrwalszą, są konstrukcje z płyty meblowej. Ze względu na cenę jednostkową i skomplikowaną logistykę (do ich implementacji potrzebna jest z reguły ekipa monterska) rozwiązanie to wskazane jest przede wszystkim do kontraktów długoterminowych.
2) Narożniki paletowe
Sama owijka paletowa jest materiałem POS dość niskim (do 60 cm wysokości). Sposobem na jej podwyższenie jest dodanie narożników. Są one również produkowane z kartonu, a ich montaż jest bardzo prosty (taśma klejąca dwustronna, rzepy bądź plastikowe śrubki). Taki zestaw jest już o wiele bardziej widoczny w przestrzeni sklepu.
3) Toper paletowy
W wypadku tego narzędzia ograniczeniami są wyłącznie budżet klienta oraz kreatywność agencji. A jest o co walczyć, bo przecież topery paletowe są usytuowane na wysokości wzroku klienta (140-160 cm) – a więc w obszarze najbardziej pożądanym jeżeli chodzi o umieszczenie komunikacji wewnątrzsklepowej.
Najprostszą wersją topera jest bocian inaczej zwany pole sign. W swojej podstawowej opcji składa się on z dwóch sklejonych ze sobą po krawędzi arkuszy i kartonowej rurki.
W produkcji tego oznakowania terminowo newralgiczna jest sama kartonowa rurka. Wydaje się produktem trywialnym – ale niestety w Polsce jest bardzo niewielu producentów mających technologię do jej produkcji. Stąd też cały proces najlepiej zacząć właśnie od jej zamówienia.
Sama rurka wetknięta między towar może nie stać stabilnie. Sposobem na to jest dołączenie do zestawu prostej konstrukcji stabilizującej.
Oczywiście bocian może mieć też bardziej wymyślną formę. Wystarczy dodać jakiś element doklejony na dystansie, a już całość wygląda zupełnie inaczej.
Poza wymienionymi wyżej rodzajami mamy do dyspozycji również całą gamę toperów paletowych mocowanych bezpośrednio między towarem (już bez pomocy rurki). Taki sposób montażu pozwala na zastosowanie znacznie większych formatów i wymyślniejszych wykrojników. W zależności od nakładów można je drukować offsetowo lub cyfrowo.
4) Zabudowy paletowe
W tym punkcie zebraliśmy wszystkie bryły w skali jednej bądź kilku europalet. Złożone z reguły z owijki paletowej oraz jakiejś konstrukcji wystającej w górę na ok. 200–250 cm. W przeważającej większości są to elementy z kaszerowanej tektury zadrukowanej cyfrowo i wycinane na ploterze tnącym. Taka technologia (w przeciwieństwie do druku offsetowego i klasycznego sztancowania) pozwala na obróbkę bardzo dużych arkuszy w niskich nakładach.
Cyfrowa technologia druku umożliwia zrobienie jednostkowego egzemplarza w docelowych rozmiarach. Taki mockup warto sobie do biura zamówić, aby dokładnie obejrzeć jego skalę, precyzję druku oraz jakość wykonania. A jeszcze lepiej taki mockup rozstawić bezpośrednio w którymś z zaprzyjaźnionych sklepów, aby zobaczyć go w realnym środowisku.
Przed rozpoczęciem prac projektowych należy przemyśleć i ustalić sposób dystrybucji. Jeżeli zabudowę paletową mają wozić i rozstawiać nasi przedstawiciele handlowi, opakowanie transportowe musi się zmieścić do ich samochodów. Wtedy należy podać wymiary takiego maksymalnego kartonu już na etapie briefu do agencji.
Należy tu zwrócić uwagę, iż wszystkie te zabudowy paletowe dzielą się na dwie formalne podgrupy:
Pierwsza z nich zakłada, iż towar jest eksponowany na podeście z europalet. Oszczędzamy tutaj na produkcji specjalnych podwyższeń albo też dostawie naszych displayów. Wiąże się to jednak z fizyczną pracą na sklepie – czyli wyłożeniem towaru na ekspozycję.
W drugiej zaś towar stoi w displayach bądź kominach, w których przyjechał na sklep z magazynu. Daje to oczywiście możliwość wyeksponowania towaru na większej wysokości. Po za tym buduje nam większą „optycznie” bryłę. Trudniejszą do przegapienia w przestrzeni sklepowej.
Bardzo skutecznym zabiegiem jest uzupełnienie zabudowy paletowej o naklejkę podłogową. Za stosunkowo niedużą dopłatą „zagarniamy grafiką” znacznie większą przestrzeń w sklepie. No a przez to podnosimy widoczność samej konstrukcji.
Obecna technologia druku naklejek podłogowych pozwala na ich produkcję na słabolepnym kleju. Z jednej strony bardzo ułatwia to aplikację takiej naklejki (nie musi tego już robić wyspecjalizowana ekipa monterska), a z drugiej jej demontaż nie wiąże się z czasochłonnym odmywaniem podłogi z pozostałości kleju.
5) Zabudowy paletowe specjalne
Ponieważ umieszczenie towaru w power alei wiąże się tak czy inaczej z dużymi opłatami uiszczanymi dla sieci, akcja taka zasługuje czasami na coś ekstra. Właściciele brandów traktują czasem taką aktywność nie tylko w kategoriach odsprzedażowych. Budżety są więc duże, a dzięki temu i efekt zaskoczenia shoppera znacznie większy. Poniżej kilka przykładów wymykających się jakiejkolwiek klasyfikacji.
Niezależnie od tego, na którą z opisanych powyżej form ekspozycji się zdecydujesz, my z chęcią ją dla Ciebie zaprojektujemy, a później wyprodukujemy 🙂
6) Nowy case na naszej stronie!
Jak bezboleśnie przeprowadzić proces od Key Visuala do spektakularnej akcji in-store.