Trade marketingowe
podsumowanie
grudnia 2023
Według raportu „Plany zakupowe Polaków na święta 2023” przygotowanego przez UCE Research trzy najchętniej kupowane na prezenty kategorie to:
kosmetyki – 69,5%,
zabawki – 60,6%,
słodycze – 45%.
Pokrywa się to z ilością i jakością materiałów POS, które można zobaczyć w sklepach przed Bożym Narodzeniem. Choć zaobserwować też można nowych pretendentów, nieujętych jeszcze w badaniach – jak na przykład kabanosy 🙂. Co prawda są już pierwsze dni stycznia i w sklepach wieje nudą, dlatego tym bardziej przypomnijmy sobie, jak wyglądało grudniowe „pole bitwy”!
Rossman umie w prezenty
Największa w Polsce sieć drogerii jak zwykle bardzo dobrze przygotowała się do świątecznego sezonu. W końcu kosmetyki to najpopularniejsza kategoria prezentów bożonarodzeniowych w naszym kraju*. Detalista zadbał więc, aby po wejściu do drogerii nikt nie miał wątpliwości, iż trafił do prezentowego eldorado.
Mamy więc tutaj:
Dodatkową oprawę w postaci kartonowych nadstawek zyskały również standardowe końcówki regałów, gondole multimedialne oraz podświetlane displaye.
Ulubiona świąteczna potrawa Polaków – kabanosy?
W żadnym ze znanych mi zestawień świątecznych potraw czy też kupowanych prezentów nie występują kabanosy. Ale patrząc na skalę bożonarodzeniowych ekspozycji tej kategorii jestem przekonany, że czegoś o świątecznych kabanosach jeszcze nie wiem 🙂.
Nie dość że wszyscy główni gracze zajmują ze swoimi ekspozycjami duże powierzchnie, to jeszcze ich projekty są naprawdę bardzo kreatywne.
Każdemu w miarę potrzeb
Poniżej dwa przykłady bardzo elastycznego projektowania ekspozycji pod różne formaty sklepów. Ma to oczywiście głęboki sens z uwagi na różną odsprzedaż w tych punktach. Choć sądzimy, że ta olbrzymia zabudowa Disneya w Carrefour Arkadia sprzedażowo ma bardzo małe szanse na zwrot. Można jednak taką instalację traktować wręcz jako działanie z kategorii reklam ATL. W końcu ruch w sklepach stacjonarnych cały czas rośnie. Nadal obserwowany jest popandemiczny powrót do spożywczych zakupów offline*. Różna forma komunikacji z klientami w takich miejscach jest więc jak najbardziej pożądana.
Choinki, ciuchcie i renifery – czyli żelazny zestaw świątecznych motywów
Wbrew pozorom święta Bożego Narodzenia mają dość ograniczony zestaw konotacji którymi w procesie twórczym może się posłużyć projektant. Trzeba się więc dobrze nagimnastykować aby ze znanych wszystkim elementów stworzyć coś kreatywnego, albo efektownego. Poniżej przegląd najbardziej popularnych świątecznych motywów.
Krnąbrne ekrany
Jeszcze jeden przykład w temacie motywów prezentowych. Ekspozycja z ekranem multimedialnym jest tylko tak dobra jak system monitoringu tego co się na takim ekranie aktualnie wyświetla. Taki system może być albo automatyczny (łączność wifi, internet, aplikacja, reakcja online) albo organoleptyczny – raz w tygodniu Przedstawiciel Handlowy 🙂.
Ta instalacja Johnniego Walkera jest naprawdę efektowna. I pewnie efektowny miał być film wyświetlany na umieszczonym w jej centralnym miejscu ekranie. Niestety wyszło, jak zwykle 🙁.
Wyścig zbrojeń w kategorii słodyczy
Słodycze to trzeci w kolejności najchętniej kupowany prezent na święta*. Ich producenci nie zawodzą więc jeżeli chodzi o skalę swoich ekspozycji. Główni gracze w tej kategorii od dawna są już w innej galaktyce jeżeli chodzi o zaawansowanie bożonarodzeniowych konstrukcji. Tu naprawdę wszystko świeci, gra i się porusza. Popatrzcie sami
I to było by wszystko. Niniejszym kończymy ten trade marketingowy rok, który – mamy nadzieję – był bardzo udany dla nas wszystkich.
Cały zespół 3m Projekt, który dzielnie przygotowywał Wam
„Trade marketingowe podsumowania miesiąca”,
życzy nieustającego pasma sukcesów w roku 2024.
A my wracamy już w przyszłym tygodniu z nowym pomysłem na
„10 najlepszych materiałów POS w roku 2023”.
*Plany zakupowe Polaków na święta 2023” UCE Research, BLIX