Trade marketingowe podsumowanie kwietnia 2025

Prawdziwe korzyści ze sztucznej inteligencji dla shopper marketingu

Bardzo dużo mówi się o rozwiązaniach AI które są przydatne w retail. Ale to głównie rozwiązania dla samych sklepów, a nie dla ich dostawców czyli producentów FMCG.

Z wózkiem AI Caper Carts Instacart jest jednak moim zdaniem inaczej. Bo oczywiście urządzeń, które skanują i ważą wkładane do nich produkty jest już na rynku dużo.

W przypadku tego wózka dochodzi jeszcze kilka benefitów które można wykorzystać komercyjnie. A to za sprawą zamontowanego w nim ekranu LCD i engine AI który jest z nim spięty:

– wózek sprawdza co klient wkłada do koszyka i SUGERUJE mu co jeszcze pasuje do tych zakupów. A takie sugestie z pewnością można już dokupić
– wózek na bieżąco wyświetla aktualne promocje dostępne w sklepie. Można więc zapewne kupić takie emisje własnej aktywacji
– wózek integruje się z kartą lojalnościową sieci. Można więc zapewne chociażby komunikować na nim podwójną ilość punktów za zakup wybranego produktu (naszego)
– wózek integruje się z listą zakupów zrobioną przez klienta. A jak „manipulować” listami zakupów w aplikacjach to już nie jest wiedza tajemna

Jest to więc w mojej ocenie fantastyczne narzędzie perswazji zakupowej w rękach inteligentnych shopper marketerów.

Dynamika w stylu offline czyli folia lentikularna in-store

Nie jest to nowy w zastosowaniach POS’owych surowiec. Ale nadal jego użycie jest bardzo efektowne. Wrażenie ruchu, które otrzymujemy w wyniku druku na folii soczewkowej jest istnym perpetuum mobile!

Nie potrzebuje zasilania, nie psuje się – działa 24h/7.

Jedyne niebezpieczeństwo to niedoświadczony projektant, który dostaje do zrobienia taką grafikę. Trzeba ją planować wyjątkowo ostrożnie, gdyż nie wszystkie efekty dobrze wyglądają w druku.

Dzięki rozwojowi poligrafii cyfrowej folię lentikularną możemy stosować w różnych formatach POSów. Od małych wobllerków po topery paletowe.

Zajączki, jajeczka i bazie

Bardzo ciężko wyrwać się Klientom i ich agencjom z zaklętego kręgu najbardziej oczywistych atrybutów Świąt Wielkiejnocy. Również w tym roku te właśnie elementy grafiki królowały zarówno w większych jak i mniejszych formach ekspozycyjnych. Najciekawszą konstrukcję (podobnie zresztą jak 2 lata temu) według mnie ma LEGO. Nie dość, że przygotowało dedykowany tym świętom zestaw klocków to jeszcze uczyniło z niego (czyli z króliczka) główny element swojej kartonowej konstrukcji. Urocze!

Niby to logiczne

W sklepach małoformatowych ze względu na ich właśnie małą powierzchnię shopper ma większą szansę natknąć się i zauważyć materiał POS, a dzięki temu wybrać produkt przez taki materiał komunikowany. Dotychczas przekonanie takie opierało się przede wszystkim na intuicji trade marketerów. Ale teraz dzięki badaniu Co-op Media Network we współpracy z Lumen Research mamy twarde dane zdobyte metodą badania eye tracking.

Wyniki jednoznacznie sugerują, że mniejsze sklepy oferują bardziej efektywne środowisko dla komunikatów reklamowych. Inwestycja w nie powinna więc być opłacalna.

Jakie narzędzia mamy do dyspozycji w ramach komunikacji w małoformatowych sklepach?
Kilka z nich dla przypomnienia poniżej.

Jeżeli nie krawaty to może dyspensery? Ilość półek, oraz ich pojemność jest tutaj bardzo umowna i można ją dostosować pod potrzeby konkretnych sieci

Shopper Marketing Conference 2025 - 21.05.2025 Warszawa

Już za trzy tygodnie spotykamy się na Shopper Marketing Conference.
Jeżeli jeszcze nie zgłosiliście swojego udziału to nie ma co zwlekać.

O czym między innymi będziemy rozmawiać podczas tegorocznego eventu zobaczcie poniżej