Skocz do treści

Trade
marketingowe
podsumowanie
maja 2024

80% czasu spędzonego w sklepie shopper przeznacza nie na wybieranie produktów, ale na nawigowanie, czyli poszukiwanie towaru, który chce kupić. Podczas tegorocznej Shopper Marketing Conference nasz główny spiker, Mike Anthony, opowiadał o niezwykle ważnej roli odpowiedniej komunikacji z kupującym. W majowym zestawieniu znajdziecie wiele przykładów takich kreatywnych rozwiązań 🙂

Trade marketingowe podsumowanie maja 2024

Numer JEDEN!

W naszej ankiecie z ubiegłego miesiąca dotyczącej skuteczności materiałów POS bezsprzecznym liderem została zabudowa jednopaletowa. Ponad stu trade i shopper marketerów podzieliło się z nami swoimi ocenami dotyczącymi dziewięciu najpopularniejszych materiałów POS. W swoich opiniach brali oni pod uwagę przede wszystkim własne doświadczenia z tymi narzędziami wspierającymi sprzedaż w punktach detalicznych oraz C&C.

W sumie tak wysoka pozycja akurat tych konstrukcji nie powinna dziwić:

  1. Nie zajmują one tak naprawdę dużo powierzchni w sklepach – to tylko (albo aż) 120 × 80 cm podłogi 🙂.
  2. Są głównie produkowane z kartonu zadrukowanego cyfrowo – więc ich koszt nie przekracza kilkuset złotych.
  3. Z reguły składają się na płasko w poręczne kartony transportowe, które można nadać kurierem.
  4. Do ich montażu nie potrzeba wielu osób, zazwyczaj wystarczają wyłącznie nasi przedstawiciele handlowi.

Jak widać, same zalety. A widoczność i odsprzedaż? Jest oczywiście zależna od jakości kreacji oraz umiejscowienia w power alei. Poniżej kilka bardzo dobrych przykładów z ostatniego czasu.

Przykład zabudowy jednopaletowej
Przykład zabudowy jednopaletowej
Przykład zabudowy jednopaletowej
Przykład zabudowy jednopaletowej
Przykład zabudowy jednopaletowej
Przykład zabudowy jednopaletowej
Przykład zabudowy jednopaletowej
Przykład zabudowy jednopaletowej

Kosmetyki rowerowe

Według danych GUS jazda na rowerze jest ulubioną formą aktywności fizycznej w Polsce. Aż 40% Polaków regularnie uprawia ten sport. To także najpopularniejszy środek transportu w polskich domach – rower znajdziemy aż w 79% domów, podczas gdy samochód tylko w 66%.

Producent linii kosmetyków Green Velo sumiennie odrobił pracę domową, poszukując potencjalnie dużej grupy klientów, dla których można przedstawić specjalnie pod nich sprofilowaną ofertę. Kosmetyki dla rowerzystów mają szansę okazać hitem.

Oryginalny zestaw zapachów (ja się skusiłem na „Dębowy mech i bergamotka”), nietuzinkowy design opakowań, nazwa brandu tożsamaz nazwą własną czytelną dla targetu, nasza mistrzyni Maja Włoszczowska jako twarz marki, nawet akcja CSR – wszystko jest tutaj spójne.

Ciekawe, kto będzie następnym celem. Podobno wędkarzy
w naszym kraju też jest bardzo dużo 🙂.

Kosmetyki rowerowe
Maja Włoszczowska - TEDx - wideo

Być może to zbieg okoliczności, a może nie. Na YouTubie niedawno pojawił się TEDx z Mają Włoszczowską. Jak można zobaczyć, mistrzyni radzi sobie na wymagającej tedexowej scenie równie dobrze jak na rowerze. W bardzo zajmujący sposób opowiada o zdrowiu i sporcie. Polecam!

Po co konsumentowi nasz produkt?

Pewność, iż shopper w sklepie wie, „z czym się je nasz produkt”, to brawurowe założenie. Tak rzeczywiście może być w przypadku lojalnych naszej marce konsumentów. Wtedy wystarczy im prawdopodobnie tylko o zakupie przypomnieć. Ale przecież volumen sprzedaży buduje się nie tylko sprzedając towar aktualnym klientom – trzeba także wychodzić do nowych. Podpowiadać im okazje zakupowe, przy których mogą po raz pierwszy wypróbować nasze produkty. I trzeba im to wyraźnie na naszych ekspozycjach komunikować.

Może shopper szuka akurat alternatywnych produktów dla alergików

Okazje zakupowe - materiały POS
Okazje zakupowe - materiały POS

Albo też alkoholu z którego przyrządzi mleczny koktajl

Okazje zakupowe - materiały POS
Okazje zakupowe - materiały POS

Tudzież pomysłu na jakiś nowy, lekki i prosty w przyrządzeniu drink

Okazje zakupowe - materiały POS
Okazje zakupowe - materiały POS

Zapalniczki jak się okazuje nie służą już tylko do podpalania papierosów

Okazje zakupowe - materiały POS
Okazje zakupowe - materiały POS

A pluszaki nie tylko do przytulania

Okazje zakupowe - materiały POS
Okazje zakupowe - materiały POS

Własnoręcznie robiony makijaż jest nie tylko codzienny,

ale także ten wyjątkowy na ślub i wesele

Okazje zakupowe - materiały POS
Okazje zakupowe - materiały POS

Jak widać, na tych displayach produkty są wciąż te same, ale ich „używanie” jest rozszerzone o kolejne momenty, podczas których mogą się one wydać shopperowi niezbędne.

Zetki na zakupach.

Rozważaniom o specyfice „pokolenia Z” nie ma końca. Co jeden raport jest mądrzejszy. Ale jeżeli naprawdę chcecie dotrzeć do sedna, to polecam trzyczęściowe opracowanie amerykańskiego National Retail Federation oraz IBM. Co prawda dotyczy ono młodzieży w USA, ale przecież to, co dzisiaj w Stanach Zjednoczonych, to u nas za trzy–cztery lata🙂.

Można się z niego na przykład dowiedzieć, jak istotny jest głos przedstawicieli tego pokolenia w wydawaniu pieniędzy z budżetów rodzinnych. Warto mieć to w pamięci podczas konstruowania naszych strategii dla rodziców Zetek!

Pokolenie Z na zakupach - raport
Pełny dostęp do danych jest tutaj
Wirtualne wspomaganie zakupów - wideo

Wirtualne wspomaganie zakupów

Skoro jesteśmy już przy „pokoleniu Z” na zakupach, to na poniższym wideo można zobaczyć, jak Sephora próbuje się z nim porozumieć. Oprócz dedykowanych aplikacji na telefon również w sklepach stacjonarnych można uzyskać wirtualną pomoc. W kilku drogeriach testowo zostały zamontowane sprzężone z kamerą ekrany, których zadaniem jest pomoc w dobraniu odpowiedniej kolorystyki kosmetyków. Korzystanie z tego zestawu wydaje się bardzo proste, a z pewnością ograniczy zużywanie testerów. Po takiej wstępnej selekcji klientka nie będzie już być może musiała wypróbować w realu dziesięciu kolorów, tylko na przykład dwa lub trzy. No i podczas takiej sesji odpowiednio dobrany kontent może jej dodatkowo przecież coś komercyjnie zasugerować 🙂.

Kłopotliwe „telewizorki”

Bardzo dużo jest ograniczeń, które warunkują użycie tego POS-a w sklepie. Projektując go, należy się między innymi dopasować do:

– rozstawu między półkami (nie może być za wysoki),
– liczby face’ów produktu, które ma on obejmować,
– sposobu montażu do blatu półki,
– systemu mocowania cenówek.

Pójście na niektóre kompromisy może się okazać niezbędne – nie da się po prostu zaprojektować w 100% uniwersalnej i dostosowującej się do każdej sytuacji konstrukcji. Jeżeli jednak uda się nam przejść ten proces, to finalny efekt na półce będzie naprawdę imponujący. Nie tylko zaplanowane produkty mocno „wycinają się z tła”, lecz także zyskujemy dodatkową przestrzeń na komunikację (która na półce jest przecież tak mocno ograniczona). Poniżej kilka przykładów różnych rozwiązań zarówno surowcowych, jak i technologicznych.

Kłopotliwe "telewizorki" - przykład
Kłopotliwe "telewizorki" - przykład
Kłopotliwe "telewizorki" - przykład
Kłopotliwe "telewizorki" - przykład
Kłopotliwe "telewizorki" - przykład
Kłopotliwe "telewizorki" - przykład
Shopper Marketing Conference 2024 - logo

Shopper Marketing Conference

Za nami druga edycja naszego dorocznego wydarzenia dla całej branży shopper marektingowej. Co budujące było nas w tym roku jeszcze więcej – ponad 200 osób na sali (znowu trzeba było dostawiać krzesła 🙂) Oprócz bardzo licznie przybyłych zespołów producentów FMCG oraz DIY mieliśmy tym razem w swoim gronie również ludzi z „drugiej strony barykady” – czyli przedstawicieli detalistów (Rossman, Żabka itd.). Zainteresowanie poszerzania swojej wiedzy także tych graczy rynkowych daje nadzieję, że będą oni mogli jeszcze efektywniej współpracować ze swoimi dostawcami.

Jak niepowtarzalny był klimat na naszej konferencji, a także jak ocenili ją jej uczestnicy oraz prelegenci możecie zobaczyć w tym króciutkim podsumowaniu video

Oglądaj podsumowanie
Shopper Marketing Conference 2024 - podsumowanie - wideo
Shopper Marketing Conference 2024 - szkolenie

Formułę tegorocznej edycji rozszerzyliśmy o dodatkowy dzień szkoleniowy z naszym głównym spikerem Mike Anthonym. W trakcie szkolenia ekspert dzielił się z uczestnikami swoją przeogromną wiedzą nabytą w pracy w różnych częściach świata. Poruszane były zarówno aspekty budowania strategii shopper marketingowych jak też konkretnych taktycznych działań przy poszczególnych aktywacjach. Jestem przekonany że przykłady case’ów takich jak kampania Pampers, Guiness czy Sony zostanie pamięci uczestników na całe lata.

Ale to już historia – przed nami konfiguracja agendy na przyszły rok. Jeżeli macie propozycje jakiś tematów lub prelegentów którzy powinni się pojawić u nas na scenie w 2025 – piszcie śmiało. Będziemy wdzięczni za wszelkie sugestie

Masz pytania?
Skontaktuj się z nami

  • 3m Projekt sp. k. Siedziba

    ul. Żurawia 71A
    15-540 Białystok

  • Dział Obsługi Klienta Marta Greś Senior Account Manager

    tel. 664 119 745
    e-mail: marta.gres@3mprojekt.com.pl

  •   Zuzanna Usakiewicz Account Executive

    tel. 787 995 720
    e-mail: zuzanna.usakiewicz@3mprojekt.com.pl

  • Sekretariat Iwona Bancarewicz

    tel. 85 664 22 30
    e-mail: biuro@3mprojekt.com.pl

  •   Robert Sieńko New Business Director

    tel. 608 651 588
    e-mail: robert.sienko@3mprojekt.com.pl

3M Projekt - logo
  • Strona główna
  • Co robimy
  • Portfolio
  • Blog
  • O nas
  • Kontakt
  • Polityka prywatności
  • Ustawienia cookies
  • PL
  • EN
© 2025 3m Projekt. All Rights reserved.
× Pobierz darmowy raport

Ta strona wykorzystuje pliki cookies w celu zapewnienia prawidłowego działania poszczególnych jej funkcji (pliki cookies własne) oraz pliki cookies pochodzące od podmiotów trzecich w celu korzystania z narzędzi zewnętrznych (Google Analytics, YouTube, Vimeo, MailerLite). Do informacji, które są gromadzone w plikach cookies od podmiotów trzecich, mają dostęp dostawcy wymienionych narzędzi zewnętrznych. Dowiedz się więcej: polityka prywatności.

Czy wyrażasz zgodę na przechowywanie informacji oraz uzyskiwanie dostępu do informacji przechowywanych w plikach cookies?

Ustawienia szczegółowe Nie zgadzam się Zgadzam się

Widzimy, że cenisz swoją prywatność. Aby ułatwić Ci kontrolę prywatności, wdrożyliśmy mechanizm, który pozwala Ci dostosować wykorzystywanie w ramach naszej strony plików cookies oraz innych technologii śledzących.

Ta strona wykorzystuje pliki cookies własne w celu zapewnienia prawidłowego działania jej poszczególnych funkcji. Dodatkowo wykorzystywane są pliki cookies podmiotów trzecich w celu korzystania z narzędzi zewnętrznych. Więcej dowiesz się w polityce prywatności.

Jeżeli chcesz zaakceptować wszystkie zastosowane na stronie pliki cookies, po prostu kliknij w przycisk poniżej.

Akceptuję wszystkie pliki cookies

Aby dokonać bardziej zaawansowanych ustawień, skorzystaj z poniższych opcji.

  1. Te pliki cookies pozostaną aktywne zawsze i nie masz możliwości wyboru w tym zakresie, ponieważ są to pliki cookies, dzięki którym w sposób prawidłowy funkcjonują m.in. formularze na stronie oraz mechanizm autoryzacji do konta użytkownika. Dodatkowo w tych plikach cookies zapisana zostanie informacja o Twoich ustawieniach plików cookies.

  2. Na stronie wykorzystujemy multimedia z serwisów YouTube i Vimeo. Odtwarzacze tych multimediów wykorzystują do swojego działania pliki cookies pochodzące od ich dostawców. Dostawcy mogą uzyskiwać dostęp do informacji gromadzonych w plikach cookies oraz Twojego adresu IP. Informacje te wykorzystywane są w celu zapewnienia prawidłowego działania odtwarzaczy oraz w celach analitycznych. Możesz nie pozwolić na wykorzystanie plików cookies związanych z odtwarzaczami, ale nie będziesz w stanie zobaczyć treści osadzonych jako odtwarzacze multimediów.

  3. Na stronie znajdziesz formularze pozwalające Ci zapisać się do naszego newslettera. Formularz wykorzystuje do swojego prawidłowego działania pliki cookies pochodzące od dostawcy systemu newsletterowego MailerLite. Dostawca może uzyskiwać dostęp do informacji gromadzonych w plikach cookies oraz Twojego adresu IP. Informacje te wykorzystywane są w celu zapewnienia prawidłowego działania formularza oraz w celach analitycznych. Możesz wyłączyć pliki cookies związane z newsletterem. W takiej sytuacji nie będziesz w stanie zapisać się do newslettera.

  4. Na stronie korzystamy z Google Analytics - narzędzia pozwalającego na gromadzenie, przeglądanie oraz analizę statystyk związanych z aktywnością użytkowników. Google Analytics gromadzi informacje na temat Twojej aktywności na stronie oraz Twój adres IP. Informacje te mogą być przez firmę Google wykorzystywane przy budowaniu Twojego profilu użytkownika. Informacje pochodzące z Google Analytics mogą być wykorzystywane w ustawieniach kampanii reklamowych z wykorzystaniem Google Ads. Jeżeli sobie tego nie życzysz, możesz wyłączyć narzędzia Google.

Nie teraz Zapisz preferencje