Trade marketingowe podsumowanie maja 2025

Ten maj nie był jak majówka – działo się za dużo, żeby się nudzić. Retail media przyspiesza, sklepowe ekspozycje rosną, a niektóre rozwiązania wołają o naprawę… albo o szalik 😉

Do tego doszła nasza konferencja – Shopper Marketing Conference – która po raz kolejny pokazała, że branża ma apetyt na wiedzę, inspiracje i dobre przykłady z rynku.

W skrócie: trochę inspiracji, trochę przestrogi – i wszystko to, co sami chcielibyście zobaczyć na sklepowej trasie.

Szykujcie kasę !!!

60.000 potencjalnych miejsc dodatkowej ekspozycji

Tyle jest w naszym kraju sklepów w kanale tradycyjnym. Odpowiadają one nadal za 26% całego obrotu FMCG. To właśnie w takich punktach nadal można najłatwiej zainstalować display naladowy, albo przykasowy. Trzeba je tylko w przemyślamy sposób projektować. Tak jak na przykład zrobiła to Grupa Żywiec:

Dobrych przykładów wykorzystania powierzchni przy kasie można oczywiście znaleźć więcej.

Tegoroczny maj obrodził nam efektownymi zabudowami paletowymi

Każdy pretekst jest dobry, aby zawalczyć o uwagę shoppera. Może to być różowy flaming jak w przypadku Crunchips, chlap mleka do szklanki w Alpro, wir bąbelków w Soda Stream, duży ikoniczny kubek Nescafe, a nawet bardzo czytelne hasło – Winiary.

Niektórzy mają ten luksus, że mogą się oprzeć na motywach filmów aktualnie goszczących na ekranach kin. Doritosy postawiły naprawdę imponującą konstrukcję, która swoją „kanciastością” jednoznacznie kojarzy się z bijącym rekordy popularności „Minecraft:Film”.

Disney zdecydował się zaś na dużą skalę – jego zabudowa Lilio i Stich eksponująca książki i tekstylia nawiązujące do filmu to aż dwie palety łączone krótkim bokiem. Brand hero słusznych rozmiarów jest w jej centralnej części.

Przykład efektownej zabudowy paletowej

Jak powinien wyglądać ekspozytor dla piwa premium?

To pytanie, które często pada w briefach dużych browarów. Teoretyczna odpowiedź zgodna ze sztuką designu jest w miarę prosta: duży branding, oszczędna grafika, jakościowe surowce, niewielkie zatowarowanie. To tyle jeśli chodzi o teorię. Wprowadzenie jej w życie nie jest wcale takie proste. Wydaje się jednak, że projektantom od tego displaya Stella Artois się to udało. Mamy tutaj bardzo pomysłową bryłę z podświetlonym zarysem szklanki, nienachalny, ale widoczny branding oraz nieprzeładowaną towarem ekspozycję.

Miejsce na półce nie jest dane raz na zawsze

To że ilość face’ów gwarantuje nam kontrakt z siecią, albo ustna obietnica kierownika działu w konkretnym sklepie to tylko połowa sukcesu. Dobrze jest te wywalczone z trudem centymetry półki oznakować. Sama wkładka do listwy może nie wystarczyć. Wtedy przychodzą nam z pomocą stopery (drukowane na cieńszym lub grubszym tworzywie). Jeżeli budżet pozwali możemy je zintegrować z nakładką na półkę lub listwę cenową. Tak oznakowane miejsce, nie dość że znacznie bardziej widoczne dla shoppera będzie też trudniejsze do zagarnięcia przez nasza konkurencję 🙂

Koniec i bomba! A kto nie był
i nie widział, ten trąba!

To luźna parafraza słynnego zakończenia „Ferdydurke” Witolda Gombrowicza 🙂
Ale trudno o lepsze podsumowanie tego, co się wydarzyło 21-go maja.
Kolejna edycja Shopper Marketing Conference za nami. My – organizatorzy i prelegenci – jesteśmy bardzo zadowoleni.

Wy – uczestnicy – również wydawaliście się usatysfakcjonowani.
Przyszliście tłumnie – ponad 200 osób,
Zostaliście do końca, mimo że prelekcje się przedłużyły,
A prelegentów oceniliście bardzo wysoko.

Dziękujemy za obecność, energię, rozmowy i pytania!
Cieszymy się, że to wydarzenie ma dla Was realną wartość – i już teraz mamy nadzieję, że zobaczymy się w komplecie za rok.

A póki co – zapraszamy do obejrzenia krótkiej wideorelacji z konferencji!

Shopper Marketing Conference 2025 - wideo z krótką wideorelacją