„Halloween to dla Polaków wciąż bardziej „ciekawostka” niż wydarzenie realnie angażujące nasze zachowania i portfele” – tak wyniki badania przeprowadzonego przez swoją firmę komentuje Anna Ostrowska z Havas Media Network.
Dlatego też w tym miesiącu Halloween pojawia się w podsumowaniu. Jest go nawet więcej niż w latach ubiegłych – jednak wciąż nie dominuje. Trade marketing managerowie znaleźli wiele innych okazji, aby uruchomić swoje aktywacje. Aż miło popatrzeć!
Prawdziwe wspomaganie decyzji konsumenckich 🙂
Zwróćcie uwagę na insight konsumencki, który odrobił w domu ten retailer (lub dostawca owoców). Musiał dokładnie zbadać problemy, z którymi mierzą się shopperzy podczas zakupów awokado.
Zapewne odkrył, że trudno jest im ocenić „na oko”, jak bardzo dojrzały jest dany owoc. A przez to – kiedy będzie można go dodać do sałatki. Rozwiązanie znalazł banalnie proste – wzornik z kolorami skórki oraz sugestią, kiedy owoc będzie gotowy do zjedzenia. A żeby było zabawniej, dodał do wzornika otwory, aby z tej przymiarki zrobić zabawę.
Moim zdaniem wyszło to genialnie.
Efekt torowania w praktyce
Torowanie, znane jako priming, to psychologiczne zjawisko polegające na tym, że wcześniejszy bodziec wpływa na reakcję na kolejny. Z reguły proces ten odbywa się w naszych głowach nieświadomie. Ekspozycja na pierwszy bodziec (prymę) kształtuje nasze postrzeganie, myślenie i zachowanie w odniesieniu do późniejszych bodźców.
W najbardziej znanym eksperymencie naukowym opisującym to zjawisko studenci, którzy najpierw czytali teksty o ludziach starszych(z powtarzającymi się wyrazami „staruszek”, „powolny” itd.), później chodzili zauważalnie wolniej po uczelnianym korytarzu!
Efekt ten z powodzeniem jest wykorzystywany w shopper marketingu. Bo jeżeli już wydaliśmy miliony monet na kampanię ATL i digital promującą naszego brand hero, to czemu by nie wykorzystać go bardziej czytelnie przy ekspozycji towaru. Jest duża szansa, że „pomożemy” w ten sposób klientowi podczas wyboru.
Poniżej kilka udanych przykładów takich ekspozycji.
Zbudowanych z płyty melaminiowanej.
Albo konstrukcji kartonowych.
A nawet dmuchanych!
W kalendarzu handlowym rodzimych marketerów Halloween dotychczas raczej nie występowało. Uwarunkowania kulturowo-historyczne kierunkują sprzedaż w tym okresie bardziej na znicze i sztuczne kwiaty.
Ale i u nas coś się zaczyna dziać. Dwa lata temu była Fanta.
A w tym roku jest bardzo kreatywny Tarczyński. Oprócz klimatycznej grafiki tego kartonowego kosza wsypowego chcielibyśmy zwrócić Waszą uwagę także na hasło. Jest ono świetnym przykładem, iż czasami wystarczy tylko odrobina pomysłowości i ze standardowego tekstu da się wycisnąć nową jakość.
W sklepach można też zaobserwować dodatkową widoczność produktów, których „klimat” jest tylko zbieżny z halloweenową stylistyką.
Technologia VR
Przy tej okazji film tematyczny z technologią może już nie najnowszą, ale nadal robiącą duże wrażenie. Aplikacja (w tym wypadu produkcji Retail VR) umożliwiająca planowanie i wizualizację dodatkowych ekspozycji już na miejscu w sklepie. Czy ktoś w naszym kraju korzysta z podobnego narzędzia?
Co nowego w zabudowach paletowych
Zanim na ekspozycje sklepowe wjadą te wszystkie bożonarodzeniowe cuda, które już od wakacji są produkowane w pocie czoła, przyjrzyjmy się jeszcze kilku konstrukcjom paletowym ze standardowego „kalendarza”. A pojawiło się ich w październiku całkiem sporo. I prezentowały bardzo wysoki poziom kreacji, technologii lub pragmatyzmu🙂.
Na początek ta pragmatyczna strona – czyli kartonowa zabudowa wódki Soplica Gorzka. Dlaczego pragmatyczna? Bo zapewne ekonomiczna w produkcji i logistyce, a przy tym efektowna oraz widoczna. A dodatkowo wykorzystująca maksymalnie świetny key visual, który towarzyszył relaunchowi tego produktu.
Po przeciwnej stronie można ustawić tę zabudowę Ferrero. Tu nie da się zastosować powiedzenia „złote, a skromne”🙂. Tu jest złote i na pierwszy rzut oka widać, że wypasione. A dlaczego widać? Bo jest bardzo dobrze, żeby nie powiedzieć – gustownie – podświetlone. Jest to bez wątpienia sztuka. Sztuką też było zapewne zrobienie takiego dużego mock-upa jednej praliny, która wieńczy całość konstrukcji.
Ekspozycja Ballantine’s John Lennon jest oczywiście bardzo efektowna. Wykonanie pianina oraz jego klawiatury z kartonu jest niebywałym wyczynem. Ale ja bym zwrócił uwagę na coś innego. Równie imponujące jest wymyślenie przez brand nowej, spektakularnej okazji do sprzedania tego samego produktu poprzez stworzenie jego limitowanej edycji (a jakże, ja też kupiłem🙂). Unikatowa niestety jest tylko butelka, bo jej zawartość jest raczej standardowa (ten brand produkuje znacznie lepsze zawartości). Oraz dołożenie do tego lekko naciągniętej, ale kuszącej filozofii.
John Lennon, jak wszyscy wielcy artyści w tamtych czasach, pił raczej dużo i raczej wszystko, co mu wpadło w ręce. Whisky i szkocką, ale i irlandzką, czerwone wino, brandy… Nawet przepisy na drinki, które znajdujemy na ulotce (super, że w ogóle są), przedstawiają bardziej „klimat czasówi miejsc” niż szczegółową preferencję tego muzyka. Ale ogólnie koncept świetny i bardzo czytelnie zakomunikowany w przestrzeni sklepu.
Słowo „kopanie” nabrało w ostatnich latach nowego znaczenia. Chodzi oczywiście o kopanie kryptowalut, które zawładnęło umysłami milionów ludzi na całym świecie.
Nie dziwi więc odwołanie właśnie do kopania w nowej aktywacji Lay’s.
Tyle tylko, że tu mamy tradycyjną łopatę – całkiem zresztą sprytnie wkomponowaną w całość zabudowy paletowej.
I na koniec wspomnienie lata. Zabudowa Hortexu z palmą i dużą szklanką. Obie dzięki swojej skali są już z daleka widoczne.
Zwłaszcza szklanka w tym formacie to nieczęsto widywany element w sklepie. A jeszcze w tak soczystej kolorystyce…
Dominacja na półce
Szansa na totalny branding całej półki nie jest czymś, co przydarza się często. Z reguły jest to okupione słoną opłatą dla retailera. Dlatego też warto przyłożyć się zarówno do designu takiej konstrukcji, jak i jej funkcjonalności.
Tu poniżej mamy półkę w Hebe przeznaczoną na produkty Philips OneBlade. Projektanci zdecydowali się na uporządkowanie asortymentu dzięki eurohakom mocowanym do plecków zabudowy. A że te plecki są w całości perforowane, ewentualne zmiany w planogramie będą niezwykle łatwe do wprowadzenia. Bardzo widoczna kolorystyka konstrukcji została wzbogacona o elementy z plexi FLUO, które „podkręcają” wrażenie zaawansowania technologicznego produktów.
Drugie życie ekspozycji kartonowej
Jeżeli ktoś ma wątpliwości, czy materiały POS nadają się do recyclingu, to niech spojrzy na poniższe zdjęcia. Widzimy na nich fantastyczne zagospodarowanie kartonowej ekspozycji brandu Fanta. Zamieniła ona alejkę z napojowej na dział warzywny i teraz sprzedaje czosnek, cytryny oraz miód 🙂.