Trade
marketingowe
podsumowanie
stycznia 2025
Podsumowanie tego miesiąca będzie troszkę inne. Wyczerpani grudniowymi aktywacjami dostawcy w styczniu bardzo słabo komunikują się ze swoimi klientami w sklepach. Oczywiście ma to sens, bo shopperzy też są przygnębieni świątecznymi i noworocznymi wydatkami. A jak już obserwuję od ładnych kilku lat, z kalendarza handlowych okazji zupełnie znikła akcja „ferie zimowe”. Dokładnie tak jak śnieg w grudniu i styczniu 🙂.

Dlatego też poniżej prezentuję najlepszą dziesiątkę wyłonioną dzięki ankiecie na najlepszy materiał POS roku 2024. Głosowanie przeprowadziłem internetowo wśród subskrybentów naszego firmowego newslettera oraz w sieci kontaktów na LinkedIn. Ku mojemu miłemu zaskoczeniu wzięło w nim udział prawie 50% więcej osób niż w roku ubiegłym – wpłynęło 637 wypełnionych ankiet. Którą wypełnialiście na początku tego miesiąca.
Zwróćcie uwagę, że w tym roku znajdziecie tutaj nie tylko samodzielne materiały POS, lecz także całe aktywacje, których te materiały są jedynie zewnętrzną (lub raczej wewnątrzsklepową) emanacją.
Display Listerine
Display a’la „bigger packshot” to marzenie wielu brand managerów, ale często nierealne z powodów budżetowych lub technologicznych. W przypadku Listerine udało się to zrealizować – i to z kartonu!
Kanciaste kształty samej butelki z pewnością ułatwiły zadanie, ale efekt końcowy i tak wymagał sporego nakładu pracy. Ten display to dowód, że karton może być równie efektowny, co droższe materiały.
75 głosów
Letnia aktywacja Hortex
Napoje Hortex, przeznaczone głównie jako dodatek do drinków, zostały zaprezentowane w konstrukcji nawiązującej do wakacyjnych klimatów. Duże elementy, takie jak palma i szklanka, przyciągały uwagę i budziły pozytywne skojarzenia – szczególnie w październiku, kiedy wszyscy zaczynają tęsknić za latem.
85 głosów
Brand hero w centrum uwagi
Dobry brand hero to połowa sukcesu w walce o widoczność w punkcie sprzedaży. W przypadku projektu Bob Snail obie połowy – bohater marki i jego adaptacja na potrzeby ekspozycji – zadziałały idealnie.
Zabudowa paletowa z trwałej płyty melaminowanej, soczyście kolorowy wydruk i system pojemnych półek zapewniają doskonałą widoczność towaru z obu stron. No i te duże oczka ślimaka. Jak już dawno temu zbadał właściciel sieci Walmart, klienci zauważają nawet rysunkowe oczy. Co prawda w tamtym badaniu chodziło o zmniejszenie kradzieży w sklepach, tutaj oczka zachęcają do zakupu.
88 głosów
Personalizowany grawer na butelce
To bardziej cały zestaw elementów tworzących oryginalną aktywację niż pojedynczy materiał POS. W skład zestawu wchodziło dedykowane stoisko oraz specjalny laser umożliwiający wykonanie personalizowanego graweru na okrągłych przedmiotach.
Tyle mówi się o personalizacji doświadczeń zakupowych, ale w masowym retailu trudno o dobre przykłady. Tak było do grudnia 2024 roku – bo ta aktywacja zmieniła reguły gry. Przy świątecznym stole na pewno można było szwagra zaskoczyć!
98 głosów
Gloryfikator z plexi FLUO
Plexi FLUO to idealny materiał na tego typu trade marketingowe narzędzia. Delikatne jarzenie się krawędzi zbierających światło z otoczenia dodatkowo podkreśla widoczność eksponowanego produktu.
W tym przypadku zbieżność kolorystyczna pomiędzy materiałem POS a opakowaniem produktu działa na korzyść całości – pomarańczowe plexi FLUO wygląda wyjątkowo efektownie.
113 głosów
Kompleksowe podejście do ekspozycji
Kiedy firma ma w swoim portfolio wiele silnych brandów, znalezienie wspólnego mianownika na poziomie sklepu jest nie lada wyzwaniem. Różne kolorystyki, proporcje logotypów, odmienne zalecenia brandbooków – to wszystko potrafi znacząco utrudnić życie projektantom.
Dlatego właśnie ekspozycja Mondelēz zasługuje na wyróżnienie. Zupełnie różne brandy, odmienne stylistycznie logotypy i zróżnicowane kategorie produktów połączono w jedną, spójną koncepcję wizualną. Efekt? Już na pierwszy rzut oka widać, że to ekspozycja jednej firmy.
158 głosów
Cyfrowy sommelier
To zaawansowana konstrukcja wykorzystująca sensory w półkach, które wyświetlają na ekranie LCD w topperze komunikaty związane z wziętym przez klienta produktem. Dzięki temu display wzmacnia intencję zakupową, a bardziej dociekliwi konsumenci mogą uzyskać dodatkowe informacje o portfolio producenta, biorąc do ręki różne produkty.
166 głosów
Pomysł na edycję limitowaną
Wykonanie pianina oraz jego klawiatury z kartonu jest niebywałym wyczynem. Ja zwracam wam uwagę na coś innego. Równie imponujące jest, moim zdaniem, wymyślenie przez brand nowej, spektakularnej okazji do sprzedania tego samego produktu poprzez stworzenie jego limitowanej edycji (a jakże, ja też kupiłem🙂). Unikatowa niestety jest tylko butelka, bo jej zawartość jest raczej standardowa.
John Lennon, jak wszyscy wielcy artyści w tamtych czasach, pił raczej dużo i raczej wszystko, co mu wpadło w ręce. Whisky i szkocką, ale i irlandzką, czerwone wino, brandy… Nawet przepisy na drinki, które znajdujemy na ulotce (super, że w ogóle są), przedstawiają bardziej „klimat czasów i miejsc” niż szczegółową preferencję tego muzyka. Ogólnie koncept jest świetny i bardzo czytelnie zakomunikowany w przestrzeni sklepu.
173 głosy
Prawdziwe wspomaganie decyzji konsumenckich
Zwróćcie uwagę na insight konsumencki, który odrobił w domu ten retailer (lub dostawca owoców). Musiał dokładnie zbadać problemy, z którymi mierzą się shopperzy podczas zakupów awokado. Zapewne odkrył, że trudno jest im ocenić „na oko”, jak bardzo dojrzały jest dany owoc. A przez to – kiedy będzie można go dodać do sałatki. Rozwiązanie znalazł banalnie proste – wzornik z kolorami skórki oraz sugestią, kiedy owoc będzie gotowy do zjedzenia. A żeby było zabawniej, dodał do wzornika otwory, aby z tej przymiarki zrobić zabawę.
No i ta prostota konstrukcji!!! Żadnych skanerów i wyświetlaczy, żadnych kodów QR czy aplikacji. Nic się więc nie popsuje w trakcie używania. Nie zabraknie prądu. Konkurencja nie ukradnie kabli.
Teraz pozostaje tylko prawdziwe wyzwanie – jak takie błyskotliwe rozwiązanie shopperowe zaadaptować do naszej (znaczy Waszej) kategorii. Bo oczywiście nie sztuką jest przyklaśnięcie jakiemuś filmikowi w internecie, ale wyciągnięcie z niego wniosków dla własnego biznesu.
(To jedyny w tym zestawieniu materiał POS z tak zwanego internetu– czyli że niewidziany przeze mnie osobiście).
183 głosy
Żadnej drogi na skróty
Podobną konstrukcję można by było zapewne zrobić z kartonu – ale czy wyglądałaby równie efektownie? Dlatego Aperol postawił na malowany MDF. To bezkompromisowa decyzja, jeżeli chodzi o estetykę, ale też i o koszty. Konstrukcja została uzupełniona realistycznymi dodatkami, takimi jak manetki, koła czy reflektor, co nadało jej wyjątkowego charakteru. Reszty dopełnił bardzo charakterystyczny dla tej marki pomarańczowy kolor oraz bardzo czytelny, bo umieszczony na wysokości wzroku branding.
To jest świetny przykład, jak odpowiedni dobór materiałów i dbałość o detale mogą wynieść materiał POS na zupełnie inny poziom.
191 głosów
Przy tej okazji warto też przypomnieć zwycięzców z lat ubiegłych. Zasłużyli na to, aby ich chwała szybko nie przeminęła 🙂
Rok 2023
To naprawdę przyciągające uwagę kosze wsypowe! Oczywiście dzięki bardzo kreatywnemu zastosowaniu frezowanego transparentnego tworzywa.
Ten surowiec w połączeniu z odpowiednim podświetleniem sprawia, iż całość konstrukcji wygląda wyjątkowo orzeźwiająco. Projektanci dobrze wiedzieli, jak maksymalnie wykorzystać efekt świecenia krawędziowego!
Rok 2022
Wcisnąć się w misję zakupową klienta! Albo też w znacznym stopniu mu ją ułatwić. Tak można by nazwać poszukiwanie dodatkowych ekspozycji w kategoriach komplementarnych dla naszego produktu. Poniższy przykład Lubelli jest wręcz książkowy. Bo czyż nie oczywisty wydaje się fakt, że klient, który pojawił się w kategorii z sosami do spaghetti, będzie potrzebował makaronu? Po co go męczyć dodatkową wizytą w alejce z produktami sypkimi. Po co narażać się na ryzyko, iż wybierze produkt konkurencji… Sprytny, nieduży dyspenser mocowany do półki – i załatwione!
I już zupełnie na koniec. Tegoroczna Shopper Marketing Conference odbędzie się 21.05.2025 roku w hotelu Double Tree by Hilton Warszawa. Już teraz zarezerwujcie sobie ten termin w kalendarzu.
W ubiegłym roku było na niej prawie 200 uczestników. W tym nie może zabraknąć również Was! 🙂

Zostaw nam swój e-mail abyśmy mogli ci wysyłać kolejne informacje o zbliżajqcej się konferencji: