Trade
marketingowe
podsumowanie
grudnia 2022
To będzie nietypowe podsumowanie, gdyż grudzień jest nietypowym miesiącem.
Dlaczego nietypowym?
Bo w zasadzie w całości oparty jest na motywach świątecznych. Wszelkie inne komunikaty, aktywacje, implementacje itd. praktycznie nie mają w grudniu miejsca.
Nic w tym oczywiście dziwnego. Tak zwana akcja Xmas w dużej części firm zaczyna się około marca. A grudzień jest tylko jej ukoronowaniem. Z szacunku więc dla ogromu pracy włożonego przez działy trade marketingu oraz działy handlowe obejrzymy dzisiaj efekty tych wielomiesięcznych prac.
1) A Ty, którego mikołaja wolisz?
Ale na początek pytanie – który z mikołajów wam się bardziej podoba?
Komunikat skierowany jest do tego samego shoppera – kobiety.
Może nawet z tej samej grupy demograficznej (wiek, zarobki, status materialny, miejsce zamieszkania itd.).
Ale jak zupełnie różny przekaz! Jak myślicie, dlaczego?
Prawdopodobnie jest on kierowany do pań z zupełnie z innymi misjami zakupowymi.
Ten od Milki to ciepło, bezpieczeństwo, pogoda ducha, wspomnienia – jednym słowem, prezenty dla dzieciaków.
Ten od Old Spice to raczej „sexy and catchy”. Mający wywołać myślenie: „Jak kupię mu te kosmetyki, to może klaty nie ogoli, ale chociaż w domu pompki zacznie robić” – jednym słowem, prezent dla chłopaka albo męża.
Jak widać, projektując komunikację na POS-ach, dobrze wiedzieć, nie tylko do kogo mówimy, lecz także, po co ta osoba w tym sklepie akurat dzisiaj się znalazła.
2) Przegląd świątecznych POSów
Przegląd świątecznych materiałów POS zaczniemy od tych najbardziej wypasionych. Tych, które świecą, grają, ruszają się i ogólnie sprawiają, że klient zaraz po przekroczeniu progu sklepu nie ma wątpliwości, że Boże Narodzenie tuż, tuż.
Żeby rozepchać się w przestrzeni sklepowej, można też, zamiast budować drogie kartonowe konstrukcje, nadmuchać do gigantycznych rozmiarów swojego
brand hero! 🙂
A tutaj mamy przegląd świątecznej klasyki, czyli nadstawki nad prepakowane ćwierćpalety. Różnorodność form konstrukcyjnych i grafik przyprawia o zawrót głowy. Ale czy przez to któraś z nich zapada głębiej w pamięć – to znaczy zwraca bardziej uwagę?
Chęć wyróżnienia się za wszelką cenę w przestrzeni sklepowej prowadzić też może do realizacji takich wręcz desperackich pomysłów jak ten Bakallandu. Kartonowe, przestrzenne pudełka z prezentami są tutaj doklejone na wysokości kolan, w miejscu najbardziej narażonym na uszkodzenia przez wózki i koszyki klientów. Aż dziwne, że 21 grudnia w sklepie SPAR te akurat nie były jeszcze urwane!
Jeżeli święta, to oczywiście samochody Coca-Coli. W tym roku w nowej odsłonie z termoformowanego tworzywa. A oprócz tego pociągi…
Nawet z klasycznych brandingów paletowych można „wycisnąć” więcej. Dobrym przykładem jest tutaj owijka paletowa Goplany z wystającymi rogami sań. Czy też kartonowy bigger packshot na toperze Hortexu. Również wieloelementowe pudełko z prezentami od Pepsi robi wrażenie.
Również formy mniejsze (1/4 palety) mogą być dedykowane świętom.
Jak w przypadku Kopernika tylko poprzez dodanie nadstawki nad klasyczne tacki.
Albo jako świąteczna grafika (Grupa Żywiec) czy wręcz specjalnie dedykowana cała konstrukcja (Animex). Swoją funkcję spełni nawet dobrze zaprojektowany komin na kartony transportowe (Mionetto).
Na Lego zawsze można liczyć. Świetnie wychodzą im wielkanocne jajka, a jak widać poniżej, mikołaja z workiem prezentów też z lego da się zbudować.
I na koniec dwa bardzo ciekawe materiały szkoleniowe na temat tego, jak należy podchodzić do trade marketingowych budżetów.
Mianowicie zróżnicowanie kosztu zabudów w zależności od istotności danego sklepu. W topowych Carrefourach Pepsi ma bardzo solidne zabudowy z płyty meblowej w wersji z oświetleniem na full. A w pozostałych niby koncepcja ta sama, bryła podobna, ale budżet produkcyjny znacznie mniejszy 🙂
Po drugie – „lepsze jest wrogiem dobrego”. Jeżeli konstrukcja sprawdziła się w latach ubiegłych to na prawdę nie ma powodu aby nie skorzystać z niej również teraz. Po co wywarzać już kiedyś otworzone drzwi. Wystarczy tylko nową grafikę przygotować. Dwóch wielkich konkurentów w kategorii kulinarnej wychodzi po raz kolejny z tego mądrego założenia. Zarówno Winiary jak i Knorr ponownie posługują się swoimi udanym konstrukcjami z lat ubiegłych.
I to by było na tyle. Niniejszym kończymy ten trade marketingowy rok, który – mam nadzieję – był bardzo udany dla nas wszystkich.
Cały zespół 3m Projekt, który dzielnie przygotowywał wam „Trade marketingowe podsumowania miesiąca”, życzy nieustającego pasma sukcesów w roku 2023.
A my wracamy już w przyszłym tygodniu z podsumowaniem 10 najlepszych materiałów POS w roku 2022 🙂