Trade marketingowe
podsumowanie
listopada 2022
Oj, dużo się działo w listopadzie. Mieliśmy wysyp gali wręczania nagród, prezentacji raportów, branżowych imprez targowych, konferencji oraz premier książkowych. O najciekawszych z nich przeczytacie poniżej. W końcu od czego są miesięczne podsumowania 🙂
1) Gaming to już dawno nie nisza tylko mainstream!
Cytat pochodzi z wystąpienia szefowej polskiego YouTube’a, która wręczała jedną z nagród na tegorocznej gali EFFIE. I to natchnęło nas do przejrzenia archiwum zdjęciowego pod kątem aktywacji shopperowych wykorzystujących gaming. Efekty są bardzo mizerne! W ciągu ostatnich czterech lat udało nam się spotkać w zasadzie tylko cztery aktywacje poparte jakimiś widocznymi ekspozycjami.
Na podstawie poniższego zestawienia można by odnieść wrażenie, że osoby, które mogą być adresatami takich promocji (a jest ich w naszym kraju bardzo dużo, o czym poniżej), żywią się wyłącznie napojami 🙂
Najświeższa, bardzo efektowna aktywacja Rockstar powiązana jest z premierą Halo Infinite. Szkoda tylko, że główna atrakcja – czyli możliwość zagrania w grę na stoisku – była niemożliwa, bo nie działał sprzęt (a spotkaliśmy ją w dwóch hipermarketach).
I nie wiadomo tylko, czy był to wynik powszechnych już niestety oszczędności prądu w placówkach handlowych, czy też zaniedbanie osób opiekujących się tymi ekspozycjami.
Konstrukcje Sprite, Redbull i Monster to niestety przykłady z lat wcześniejszych
A wracając do nagród EFFIE, to brązową statuetkę w kategorii Beverages – Alcohol otrzymała wódka Wyborowa za swoją promocję opartą na grze planszowej. Zawarta ona była w bardzo przemyślnej konstrukcji giftboxu. Mieliśmy więc również my, trade marketingowcy, swój skromny akcent w pokazie tego blichtru i pychy na deskach Opery Narodowej 🙂
Co do zaś kontekstu badawczego tezy z początku tekstu, że „gaming to już nie nisza tylko maistream” zachęcam do lektury poniższych podsumowań. Uprzedzam możecie być mocno zaskoczeni!
2) Mistrzostwa świata w piłce nożnej wyparowały z trade marketingowych budżetów
Na przestrzeni ostatnich lat motywy reprezentacji oraz masowych imprez futbolowych sukcesywnie znikały z większości marketingowych budżetów. Równia pochyła zaczęła się chyba po kacu związanym z szaleństwem Euro 2012, które odbywało się w naszym kraju. Ponieważ zakończyło się ono wielką klapą naszej drużyny, również kosmiczne budżety zaangażowane w jej promocję nie przyniosły spodziewanych zwrotów.
Subiektywnie uważamy, że to bardzo dobrze. Piłkarze (zwłaszcza rodzimi) są zdecydowanie przepłacani w stosunku do emocji, których nam dostarczają. Jest wiele ciekawszych, ale niedoinwestowanych dyscyplin – chociażby piłka ręczna 🙂
A jeżeli dodamy do tego afery korupcyjne w samej FIFA oraz kontrowersje wokół lokalizacji mundialu w Katarze, mamy wynik – minimalna ilość aktywacji „piłkarskich” w sklepach.
Prym oczywiście wiedzie Coca-Cola. Ale pomimo obowiązków wynikających z bycia jednym z głównych sponsorów mundialu w jej obecnych aktywnościach też widać jakby mniej energii.
Poza Coca-Colą działo się naprawdę bardzo mało. To, co udało się nam znaleźć, widać poniżej. Bardzo skromnie – nie sądzicie?
3) Różne są sposoby na podniesienie czytelnictwa wśród Polaków 🙁
Może ktoś wiedziony upojnymi wspomnieniami z wczorajszej konsumpcji sięgnie dnia następnego po literaturę naszego narodowego wieszcza.
Przepraszamy za sarkazm, ale zgodnie z najnowszym badaniem Biblioteki Narodowej blisko 1/3 Polaków nie ma w domu ani jednej książki! (Poza podręcznikami szkolnymi oczywiście).
A w ofercie producenta niżej wymienionego alkoholu, jak można sprawdzić w Internecie, są jeszcze między innymi Henryk Sienkiewicz i Juliusz Słowacki.
Ale tak poza zawodami – sam display jest świetnie wykonany. To naprawdę kawał bardzo solidnej wykonanej „introligatorskiej” roboty! Jak zauważył ktoś w komentarzach na LinkedIn, ta konstrukcja jest tak estetyczna i rzetelnie wykonana, że po wycofaniu ze sklepu może z powodzeniem spełniać w domu funkcję regału na książki 🙂
A związki wyrobów alkoholowych z czytelnictwem mają w naszych sklepach bogatą tradycję.
4) Elementy obrotowe w shelfstoperach
To chyba najbardziej kreatywny shelfstoperek z cenówką, jaki w tym roku spotkaliśmy.
Czekolada wydrukowana na elemencie obrotowym z transparentnego tworzywa sprawia wrażenie lewitującej w powietrzu. Wielkość samego elementu pionowego bardzo dobrze dobrana względem produktów na półce. Widoczne CTA, brandowe hasło, logotyp…
Wszystko na swoim miejscu 🙂
Oczywiście elementy obrotowe w shelfstoperach to pomysł nienowy – aczkolwiek cały czas efektowny. Poniżej kilka innych przykładów na czele z prekursorem tej konstrukcji, Graalem kreatywności i Mount Everestem błyskotliwej obserwacji, czyli stoperkiem Danonków.
5) Wielkie filmy na małych POS-ach
Filmowe i serialowe motywy nie często trafiają na materiały POS. Poza zawodami są oczywiście grafiki z animacji dla dzieci. Tu mamy rok w rok urodzaj. Ale jeżeli mówimy o motywach z produkcji dla widzów dorosłych, to tu jest już słabiej. Coś jednak w tym temacie ostatnio drgnęło.
„Stranger Things”
DEMOGORGON hunting flashlight! Jejku, jejku, jak zagrały te wszystkie sentymenty! Gdzie był ten display z latarkami podczas premiery czwartego sezonu hitu Neflixa wiosną tego roku? Albo chociaż na wakacjach, kiedy były emitowane dwa finałowe odcinki? Pewnie się gdzieś w dalekim kraju konfekcjonował. Po ilości wyeksponowanego, można raczej sądzić, że stoi tutaj od niedawna (Leroy Merlin).
A może sprawiła to cena stylizowanej latarki – 120,00 PLN to w końcu nie tak mało jak za drobny gadżet. Tak czy inaczej, z taką grafiką nawet sztampowa konstrukcja robi wrażenie. Marzeniem każdej agencji jest dostać takie elementy graficzne jak ryczący DEMOGORGON do wykorzystania w grafice! Z czymś takim każdy projekt będzie wyglądał efektownie 🙂
„Avatar: Istota Wody”
James Cameron kazał nam czekać na kolejną część swojego hitu aż 13 lat. Całe szczęście obecnie kręci równolegle również części trzecią i czwartą. Szanse, że kolejne odsłony sagi z planety Pandora trafią na ekrany w tym stuleciu, są więc duże.
Ale budżet produkcyjny też jest olbrzymi. Prawdopodobnie ,,Avatar: Istota Wody” będzie najdroższym filmem w historii (budżet 400 mln USD). Pewnie też dlatego licencje promocyjne musiały kosztować krocie i na materiały POS nic już nie zostało 🙂
To, co widać poniżej, to chyba najbardziej ekonomiczna wersja brandingu ekspozycji dodatkowych – czyli zadrukowany arkusz XXL doklejony do boczków słupka zbudowanego z kartonów zbiorczych. Do tego zaproszenie do wirtualnej zabawy wydrukowane na samych opakowaniach płatków.
„Pierścienie Władzy”
Serial od Amazon Prime Video okazał się olbrzymim rozczarowaniem dla fanów ,,Władcy Pierścieni” i ogólnie dużej części światowej widowni. Czy 100 mln osób, które go dotychczas obejrzały, sprawią, że będzie kolejny sezon? I czy będzie on lepszy? Zobaczymy.
Na pewno POS-y z jego motywami były dobre! A były takie, bo to myśmy (czyli 3m Projekt) je dla Nestle projektowali 🙂
6) Jeżeli Nielsen coś mówi, to warto tego posłuchać
A jeżeli mówi o swoim prognozowaniu bliższej i dalszej przyszłości rynku detalicznego, to tym bardziej. W ubiegłym miesiącu miał miejsce webinar „Przeszłość, teraźniejszość i przyszłość FMCG w Polsce”. Jeżeli jesteście, a z pewnością jesteście, w trakcie planowania roku 2023, to koniecznie go sobie obejrzyjcie. Wiele ciekawych spostrzeżeń może się wam w trakcie tej lektury nasunąć.
7) Gdzie jest teraz Twoja marka?
BLIX do spółki z Kantarem opublikował właśnie swój kolejny raport „FMCG Brands we shop”. To oczywiście nie jest jedyny sposób, aby dowiedzieć się, w jakim miejscu rynku znajdują się aktualnie nasze brandy. Ale dane są bardzo świeże i z ciekawymi komentarzami 🙂
8) Targi RetailShow
Na zakończonych w ubiegłym tygodniu Targach Wyposażenia Sklepów RetailShow jeden produkt szczególnie nam się spodobał. To zaawansowany technologicznie inteligentny wózek zakupowy Clever produkowany przez naszego rodzimego potentata firmę MAGO S.A.
Klient podczas robienia zakupów sam skanuje produkty przed włożeniem ich do torby. A jeżeli produkty są na wagę, to koszyk sam je zważy. Płatność odbywa się w bardzo wygodny sposób przy wyznaczonym terminalu kasowym.
Sam pomysł nie jest może już zbyt nowy. Podobne systemy funkcjonują w USA w sklepach Amazon Fresh.
Najciekawsze jest jednak to, że jest już pierwsza instalacja w naszym kraju!
W Lewiatanie w Łodzi!
Przy okazji tych targów odbywała się równocześnie konferencja Retail Congress. Pośród wielu znamienitych wykładowców znalazła się także przypadkowo skromna osoba Roberta Sieńki, naszego new business directora. Jeżeli więc jesteście ciekawi Dlaczego Kobiety Kupują Męskie Bokserki, zapraszamy do obejrzenia całego wystąpienia (to premiera tej prezentacji w Internecie).
A tak na poważnie, to z prezentacji dowiecie się:
- o tym, jak sprowokowano klientów pewnej meksykańskiej sieci supermarketów do nieplanowanych zakupów warzyw,
- dlaczego wna zakupach wybieramy wino francuskie albo reńskie,
- dlaczego nie możemy się powstrzymać przed zakupem cheesburgerów,
- i co ma wspólnego świeżo skoszona trawa z profesjonalnym personelem supermarketów DIY.
9) SAPIENS na zakupach
Czyli o tym, jak i dlaczego wybieramy, oceniamy, kupujemy.
Kto z was zna Piotra z rewelacyjnych wystąpień na I Love Marketing albo na innych konferencjach, ten wie, że nudzić się nie będzie.
Merytoryczne, badawcze „mięso” podane w bardzo błyskotliwej formie.
Jakie wrażenie zrobiła na nas jego najnowsza książka?
Niech ilustracją będzie poniższe zdjęcie.
Podczas lektury merytorycznych pozycji zakreślamy sobie najciekawsze akapity.
Wykorzystujemy później tę wiedzę do powtórek bądź przy okazji prowadzonych szkoleń i prezentacji.
Z reguły w całej książce znajduje się kilka takich wartych zapamiętania stwierdzeń.
Tutaj tylko na dwóch stronach jest ich aż pięć. A im dalej, tym lepiej.
10) 10 kroków do idealnego briefu – checklist
Dobrze przygotowany brief to ponad 50% sukcesu przyszłej aktywacji in-store’owej. Dobrze zbriefowana agencja nie będzie traciła czasu i energii na domyślanie się różnych szczegółów.
Nie będzie też wyważała już kiedyś pootwieranych drzwi. Przystąpi od razu do konkretnej i efektywnej pracy.
Ponieważ pracujemy w tej branży już długie lata, przygotowaliśmy wam praktyczną ściągawkę, dzięki której sprawdzicie czy macie już wszystkie niezbędne informacje, aby rozpocząć każdy nowy projekt.