Trade marketingowe
podsumowanie
stycznia 2024
Nareszcie powiało optymizmem!
Jak podaje „Rzeczpospolita" w styczniu 2024 r., wskaźnik GfK – An NIQ Company zanotował wzrost do 1,6 pkt. Oznacza to istotną poprawę nastrojów konsumenckich aż o 4,6 pkt w porównaniu do poprzedniego miesiąca. Ostatni raz tak optymistyczne wyniki obserwowano prawie cztery lata temu, przed rozpoczęciem pandemii Covid-19.
Wynik ten sugeruje przewagę pozytywnych ocen konsumentów nad negatywnymi, sygnalizując potencjalną poprawę sytuacji ekonomicznej.
Obyśmy wszyscy to poczuli i we własnych portfelach i w budżetach marketingowych 🙂
Akademia Pana Kleksa – extrapomysł na współpracę marek z filmem – szkoda, że film taki słaby…
Miało być tak super, a wyszło jak zwykle. Chodzi oczywiście o wskrzeszenie kultowej postaci z naszego dzieciństwa, czyli Pana Kleksa. Od czasu wymyślenia tego bohatera przez Jana Brzechwę minęło już prawie 80 lat, a 40 lat upłynęło od filmów z Piotrem Fronczewskim. Świat zaś w tym czasie poszedł mocno do przodu. W literaturze i filmie pojawiło się mnóstwo szkół dla specjalnie uzdolnionych dzieci, żeby przywołać chociażby największy fenomen, czyli Hogwart – Szkołę Magii i Czarodziejstwa z serii książek o Harrym Potterze. Poprzeczka przed producentami filmu była więc ustawiona bardzo wysoko. I niestety nie udało się im do niej doskoczyć – stworzyli opowieść nudną i chaotyczną.
Co nie umniejsza oczywiście brandom, które zdecydowały się zainwestować w tę franczyzę. Szkoda tylko, że prawdopodobnie nie pociągnie ona sprzedaży tak, jak by można było tego oczekiwać. Bo zarówno FoodWell, jak i Pelikan z pewnością napracowały się bardzo mocno, tworząc nie tylko dedykowane materiały POS, lecz także przede wszystkim całe linie produktowe. A to jest już naprawdę wyższa szkoła jazdy!
Informacja z ostatniej chwili. Film obejrzało już 2.000.000 widzów i jest decyzja o nakręceniu części drugiej. Może więc trud zaangażowanych we franczyzę marek nie pójdzie na darmo.
Branding owoców
Do tego, że są banany i banany Chiquita przyzwyczailiśmy się już dawno. Sprzedawały się one nawet z kartonowych displayów.
Ale jeżeli chodzi o inne owoce, to raczej branding nie był dotychczas zbyt agresywny. No może jeszcze „polskie jabłka” w czasach, kiedy cała Polska jadła je na złość Putinowi.
Dlatego nowością dla nas był widok obrandowanych owoców firmy SanLucar – globalnego dostawcy cytrusów. Jeśli dobrze przyjrzymy się zdjęciom, to nie chodzi tu wyłącznie o motywy franczyzy Disneya z animacją Wish widoczną zarówno na topperach, jak i samych opakowaniach owoców. Logotyp firmy widać również na kartonach oraz skrzynkach.
Animacje na nośniki digital signage też trzeba umieć robić
Ekrany LCD są bardzo specyficznym nośnikiem komunikacji. Ponieważ spotykamy je coraz częściej zarówno w ofercie retailerów, jak i w brandingowych materiałach POS, warto przygotowywać je skutecznie. Znaczy po prostu nie mogą być one nudne!
Poniżej doskonały przykład z nowego formatu gondol w drogeriach HEBE. Jak myślicie, która z animacji bardziej przyciągnie wzrok przechodzących shopperów. Ta po lewej czy ta po prawej? Naszym zdaniem ta po prawej. Jest bardziej dynamiczna. Ma więcej ruchomych detali, szybciej zmieniają się na niej treści graficzne. Dzięki temu agresywniej „łapie wzrok” klientów.
A przez to zwiększa szansę na zatrzymanie się ich przy regale.
Ta po lewej przypomina raczej wolno poruszające się plakaty…
Podobnie skuteczną, znaczy przyciągającą uwagę komunikacją jest ta wyświetlana na zabudowie Woodford Reserve. Nie dość, że ma zaskakujący obrys, gdyż wyświetlający ją ekran został zamaskowany frezem w kształcie butelki, to jeszcze sama komunikacja została przygotowana tak, iż cały czas coś się na niej dzieje.
Przecież to właśnie ruch jest tym, co najbardziej przyciąga nasz wzrok. Mając więc do dyspozycji taką techniczną możliwość, trzeba ją maksymalnie wykorzystać.
Nie tylko LCD
Jeżeli chodzi o dynamiczną komunikację w punkcie sprzedaży, oprócz ekranów LCD mamy również do dyspozycji technologię LED. Jakość obrazu na takich panelach nie będzie oczywiście tak dobra jak w przypadku LCD, ale można osiągnąć bardzo zróżnicowane formaty. Taki nietypowy kształt końcówki regału spotkaliśmy kiedyś w jednym z portugalskich hipermarketów. To naprawdę bardzo wyróżniająca się w przestrzeni sklepu konstrukcja!
Ale nawet tak klasyczna forma, jak podest zbudowany z paneli LED, robi wrażenie. Tym bardziej, jeżeli dodatkowo zostanie „obudowany” statyczną grafiką w postaci plecków oraz naklejki podłogowej.
Drukowane kupony zniżkowe – czy ktoś to jeszcze pamięta?
Wydawać by się mogło, iż ta forma wsparcia sprzedaży to już zamierzchła przeszłość. Zwłaszcza w kontekście ostatnich nowinek z aplikacji mobilnych. Od potrząsania telefonem w loteriach Biedronki do zbierania cyfrowych pieczątek na rynku azjatyckim.
A tutaj proszę – McDonald dystrybuuje swoje kupony zniżkowe w najbardziej standardowy sposób. Po prostu wydrukował je na papierze kredowym i rozdaje w swoich punktach.
Jak tak się nad tym głębiej zastanowić, to przyczyn takiego oldskulowego zachowania może być kilka.
- Firma chce dotrzeć do osób starszych, niekorzystających na co dzień z aplikacji mobilnych. Bądź leniwych na tyle (jak na przykład my), że nie chce się im takiej aplikacji ściągnąć i zainstalować.
- Firma chce dotrzeć do osób młodych, ale bardzo ceniących sobie swoją prywatność. W końcu korzystanie z większości aplikacji wiąże się z udostępnianiem mnóstwa informacji poufnych.
Tak czy inaczej, inwestycja w taką tradycyjną aktywację jest jak najbardziej słuszna. W przeglądanych przez nas w ostatnim czasie dwóch raportach o skuteczności aktywacji konsumenckich programy lojalnościowe mieszczą się na podium najbardziej lubianych przez klientów i używanych przez nich form wsparcia sprzedaży.
Bezkompromisowy appetizing
W ubiegłym miesiącu był Światowy Dzień Pizzy, a my dość przypadkowo trafiliśmy tego dnia na nowy display Coca-Coli. Naszym zdaniem appetizing aż z niego wycieka, jak ciągnący się ser 🙂.
Bardzo czytelna, dosłowna i jednoznaczna jest ta grafika. Tak sugestywna, iż nie potrzebuje nawet żadnego CTA (call to action).
Oczywiście jako narzędzie co crossowania kategorii display ustawiony był w alejce z mrożonkami! Takie podejście do poszukiwania nowych okazji do zakupu bardzo się nam podoba..
Apetyczne zabiegi w projekcie ekspozycji możliwe są nie tylko w przypadku pizzy. Poniżej kilka przykładów z innych kategorii, przy których już po pierwszym spojrzeniu ślinka cieknie.
Ich projektanci dobrze zdawali sobie sprawę z sugestywności dużych, dobrze sfotografowanych detali owoców, roślin lub ludzi.
A co tam słychać w wielkim świecie?
W wielkim świecie przyznają sobie różne nagrody. Obecnie trwa nabór do kolejnej edycji międzynarodowego konkursu SHOP! Global Awards, w którym nagradzane są najlepsze rozwiązania POS z różnych rynków i kategorii. Jeżeli macie więc coś kreatywnego, to się nie krępujcie. Będzie powód, aby wypisać sobie delegację do Cincinnati 🙂.
Nagrodzone w ubiegłym roku materiały można obejrzeć na poniższym filmie.
Druga edycja Shopper Marketing Conference,
16.05.2024, Warszawa
Irytują Cię branżowe spotkania, na których prelegenci opowiadają głównie o tym, jacy oni są fajni, przy okazji przekazując mało wartościowych treści dla słuchaczy?
Nudzą Cię prezentacje, które udają, że są merytoryczne, ale tak naprawdę powielają tylko znane wszystkim w środowisku dane?
Rozczarowują Cię pokazywane case studies, gdyż z reguły nie przystają do naszej rodzimej rzeczywistości?
Jeżeli po prostu czujesz, że Ty oraz cała branża trade marketingowa zasługujecie na poważny i profesjonalny event, to nasza druga już edycja konferencji jest właśnie dla Ciebie!
Po raz kolejny przygotowaliśmy arcyciekawy i merytoryczny program. Z samymi profesjonalistami w roli prelegentów. Bez lania wody i ściemniania. Tylko o tym, co naprawdę może interesować trade i shopper marketerów.
Na scenie w tym roku wystąpią między innymi:
Mike Antony
global shopper marketing expert,
Wielka Brytania
Jak wygrać z shopperem
w zrewolucjonizowanym świecie handlu detalicznego
(prezentacja w języku angielskim)
Gabi Lupa i Marcin P. Stopa
Neuroinsight Lab
Jak wykorzystać NeuroMarketing w projektach materiałów POS –
czyli jak POSy rezonują z aktywnością mózgu klientów na zakupach.
Andrzej Wowk
ex marketing manager Żabka i ABC (Eurocash)
Klient na ścieżce zakupowej – Convenience.
Podobieństwa i różnice w sieciach handlowych.
Marek Kempka
Shoppermark – Konsultant Customer Experience i badania rynku
Rozszyfrowywanie kodu: Jak zwrócić uwagę shopperów?
Wojciech Dendys
Customer Business Development Manager, Maspex
Shoppper w „zrównoważonym świecie”: troska o planetę na przykładzie działań Maspex Food
Już dziś zarezerwuj sobie koniecznie ten termin w swoim kalendarzu!