Trade marketingowe
podsumowanie
lipca 2023
Niby to wakacyjny sezon ogórkowy, a dzieje się na naszym rynku nadspodziewanie dużo. Jeżeli więc zamiast skwierczeć na tureckiej riwierze wybraliście pracę w klimatyzowanym biurze mamy dla Was garść dobrych newsów z polskich sklepów i nie tylko.
Kasa, kasa, kasa!
Nieważne, którą agencję zapytacie o to, jakie nagrody są najbardziej pożądane w konkursach i loteriach konsumenckich. Odpowiedź będzie jedna – KASA!
Dopiero na drugim miejscu są samochody, a na trzecim podróże(ale to jeszcze przed covidowymi lockdownami).
A jeżeli już pokazujemy „znaki pieniężne Narodowego Banku Polskiego”,należy to oczywiście zrobić efektownie, ale też zgodnie z przepisami.Co to znaczy, można poczytać tutaj:
A jak to robić efektownie, zobaczmy na poniższych dwóch przykładach „świeżych” aktywacji, które można aktualnie spotkać w sklepach. Lay’s przygotował całą gamę POS-ów, które można zainstalować w różnych formatach punktów handlowych – od olbrzymich bram na wejściu do kategorii poprzez bardzo zgrabne bramy paletowe na przestrzennych topperach kończąc.
Również sprytny materiał wprowadziła Kompania Piwowarska, która wyprodukowała dodatkowe skrzydło do swoich standardowych kominów. Odpowiedni układ grafiki zapewnił ekspozycję zarówno dużego packshotu, jak i efektownych banknotów.
Słup w każdym sklepie
Słupy podpierające stropy lub dachy występują w zasadzie w każdym większym sklepie. Czasami szczęście może się do nas uśmiechnąć i wtedy taki słup znajdzie się w naszej kategorii/alejce. A stąd już tylko mały kroczek, aby porozumieć się z kierownikiem hali i taki słup zagospodarować na potrzeby właśnie naszego brandu. Ponieważ inwestycja w tego typu zabudowę powinna być obliczona na lata, warto wykonać ją starannie. I to zarówno jeżeli chodzi o projekt, jak i surowce. Większość firm o tym wie i powstają naprawdę efektowne konstrukcje. Są one albo wizytówką całej kategorii (gdzie i tak widać, kto za nie zapłacił),…
…albo jednoznaczną i z daleka widoczną emanacją brandu.
Przy zasobniejszym budżecie zabudowa słupa może być wyposażona w ekran LCD, jak na poniższym przykładzie Liptona.
Shelfstoper – flaga do zadań specjalnych
W obszarze projektowania kreatywnych shelfstoperów nie zostało jeszcze powiedziane ostatnie słowo. Ponieważ to właśnie przy półce zapada większość decyzji zakupowych (wg niektórych źródeł nawet 80%), „wyścig zbrojeń” wśród producentów i ich projektantów trwa!
Ta wyjątkowo duża konstrukcja Dolce Gusto dzięki swoim rozmiarom jest bez wątpienia dominantą w całej kategorii. Oprócz nietypowej skali ma także nietuzinkową komunikację, która w bardzo ciekawy sposób pokazuje drogę ziaren kawy od etapu świeżych owoców na krzaku aż do filiżanki latte. Nas natomiast najbardziej ujęła technologia, czyli bardzo mobilny i skalowalny sposób montażu tych shelfstoperów do półek. Przecież w zależności od sklepu są one w bardzo różnych rozstawach. Mamy więc tutaj inteligentnie mocowane metalowe imadełka z możliwością pionowej regulacji. Jest to możliwe dzięki odpowiednim frezom na tylnej części shelfstopera.
Shelfstoper Velvet wyposażony jest z kolei w przestrzenną bryłę sławojki. Dodatkowo detal ten został zamocowany na krętliku, dzięki któremu może się obracać wokół własnej osi.
I na koniec konstrukcja, którą spotkaliśmy na tegorocznych targach EuroShop w Düsseldorfie. Efekt pływających bąbelków powietrza od pewnego czasu chodził już nam po głowach w agencji, a tu proszę – znaleźli się tacy, którzy zdążyli go wprowadzić w życie. Ciekawe, kiedy pierwsze egzemplarze pojawią się w Polsce.
Lojalność klientów da się mierzyć na różne sposoby
Listonic – aplikacja do tworzenia listy zakupów – zrobiła to w bardzo prosty sposób. Otóż policzyła, ile z planowanych przez jej użytkowników w ostatnich dwóch latach produktów było tylko samą kategorią, a ile konkretną marką. W ten sposób udało się jej znaleźć marki, do których Polacy są najbardziej przywiązani (planują ich konkretny zakup). I to aż w 35 różnych kategoriach.
Dzięki temu wiemy, że pierwsza trójka w daniach gotowych to Winiary, Krakus i Knorr, a w słodyczach – Orbit, Delicje i Kinder Bueno.
Więcej kategorii i ich zwycięzców w raporcie do pobrania tutaj
Display na planie koła
Powiedzmy sobie szczerze – to nie jest wygodny format, szczególnie dla konstrukcji kartonowej. Przy jego projektowaniu trzeba rozwiązać wiele „zagwozdek” technologicznych. Jak choćby mocowanie listwy cenowej, tackę antymopa czy obróbkę krawędzi półek. Różni projektanci różnie sobie z tym radzą. Rozmaici zleceniodawcy mają też różny próg „bólu”, czyli akceptowalności drobnych niedoskonałości wynikających z okrągłej formy. Poniżej przykłady czterech, naszym zdaniem, udanych konstrukcyjnie (bo już niekoniecznie graficznie) displayów kartonowych.
Pomaganie w zakupach
W przeprowadzonym kilka lat temu badaniu GFK Polonia aż 60% Polaków stwierdziło, iż podczas ostatnich zakupów miało kłopot ze znalezieniem właściwego produktu, marki lub wariantu. Badanie dotyczyło co prawda zakupów spożywczych, ale podejrzewamy, że w drogerii ten odsetek mógłby być jeszcze większy. W tym kontekście bardzo cenną inicjatywą wydaje się oznakowanie regału w Super-Pharmie. Widzimy tutaj próbę uporządkowania kosmetyków do pielęgnacji włosów ze względu na problemy z nimi związane (a jak się okazuje, wynikające z ich porowatości).
Cały regał został podzielony merytorycznie na półki z odpowiednim asortymentem, czytelne opisy zostały zaś umieszczone na shelfstoperach. Dodatkowo kod kolorystyczny z tychże shelfstoperów jest powtórzony na wkładach do listew cenowych. Jakie to musiało być wyzwanie dla kupca kategorii oraz category managerów poszczególnych dostawców! Mamy nadzieję, że ten wysiłek zaowocuje większą sprzedażą 🙂
Kolorem i grafiką nadal można zaskoczyć klienta
Bardzo dobrym tego przykładem są materiały nowych smaków Żubrówki. Ich intensywna i soczysta kolorystyka jest bardzo widoczna w przestrzeni sklepu. Głównie ze względu na kontrastowość użytych kolorów – czyli odcieni żółci i zieleni. Barwy te od razu kojarzą się ze słońcem i soczystą roślinnością, a więc bardzo pozytywnie. Wrażenia te potęguje „młodzieżowy” design oparty na bardzo nieregularnych kolorystycznych plamach.
Dla nas to kolejny dobry przykład, że nawet sama efektowna grafika, bez skomplikowanej formy może zapewnić widoczność w sklepie.
Płatności jak w Star Trek
Widzieliście już tą najnowszą metodę biometrycznej płatności Amazon One? Głośno stało się o niej w końcówce ubiegłego roku. Ale dopiero teraz nabiera rozpędu. Co raz to nowe sieci detaliczne w USA udostępniają ją swoim klientom. W ubiegłym miesiącu uruchomiła ją Whole Foods Market (ponad 500 punktów).
Usługa błyskawicznej płatności poprzez zeskanowanie dłoni to jednak jej nie jedyna funkcja. Daje ona możliwość automatycznego połączenia z programami lojalnościowymi, kartami podarunkowymi, rabatami i spersonalizowanymi promocjami.
Oj będą o czym mieli myśleć detaliści kiedy system się przyjmie na rynku. Piszę „kiedy się przyjmie” bo poprzednia rewolucja Amazona w retail’u czyli Amazon Go – bezobsługowe sklepy – wystartowała już 6 lat temu.
Jak na razie ekspansja tego typu formatów nie idzie ekspresowo (Żabek Nano było w Polsce tylko albo aż 50). Jakie są ograniczenia tego typu rozwiązania detalicznego wiedzą wszyscy którzy z niego już korzystali.
Barbie Land w polskich sklepach
Nie ulega wątpliwości, iż olbrzymi hype spowodowany filmem „Barbie” wywoła wzrosty sprzedaż tych kultowych lalek, a ich producent nie musi się martwić jakąś szczególną ekspozycją w sklepach. I tak się będą sprzedawać.
Ale jeżeli już robimy wyspę paletową z „foto budką”, inwestujemy w opłaty za jej lokalizację i produkcję to przydała by się chociaż jakaś namiastka informacji do czego ona służy. Tak żeby sklepy same nie musiały takiej instrukcji doklejać – i to w dwóch językach 🙂
Za to producent kosmetyków NYC już taki pewny łatwej sprzedaży licencjonowanych kosmetyków nie był. Postanowił więc zadbać o dobą widoczność na półce. Mamy więc tutaj i naklejki podłogowe. I branding postumentu regału.
I oczywiście teatralizację samej półki. Wszytko cudownie błyszczące i różowe!
To jest zabudowa paletowa na skalę naszych możliwości!
Jeżeli macie jeszcze czas i ochotę na poczytanie czegoś ciekawego to zapraszamy do lektury nowego tekstu na naszym blogu o zabudowach paletowych właśnie!