To jest zabudowa paletowa na skalę naszych możliwości!

Z artykułu dowiesz się:
– jakie są rodzaje zabudów paletowych,
– jakich surowców można używać do produkcji ekspozycji paletowych,
– czym można uatrakcyjnić ekspozycję paletową,
– co jest potrzebne agencji do projektowania zabudów paletowych.
Tytuł jest oczywiście parafrazą słynnego stwierdzenia z kultowej polskiej komedii:
„To jest miś na miarę naszych możliwości. My tym misiem otwieramy oczy niedowiarkom! Mówimy: to jest nasz miś, przez nas zrobiony i to nie jest nasze ostatnie słowo!”.
Tak powinno być też z ekspozycjami paletowymi! Dobrze zaprojektowana i ustawiona w odpowiednim miejscu sklepu zabudowa paletowa potrafi podnieść sprzedaż nawet o 2336% (PWC 2021).
Jeżeli więc w Twoim planie promocyjnym jest zaplanowana taka aktywność, warto się do niej dobrze przygotować.
Tak aby szerzej otworzyć oczy shopperom 🙂
Jakie są rodzaje zabudów paletowych, czyli
konstrukcja akcyjna czy permanentna?
Od tej decyzji zależeć będzie bardzo wiele. Jeżeli Twoja ekspozycja jest konstrukcją związaną tylko ze standardową akcją promocyjną w danej sieci (z reguły od dwóch tygodni do miesiąca), należy założyć wykorzystanie prostych rozwiązań kartonowych. Są one znacznie tańsze w produkcji, ich nakład daje się skalować (małe ilości drukujemy cyfrowo, duże offsetowo). Łatwiejsze są też logistyka i montaż.
W skład podstawowej wersji takiej ekspozycji paletowej wchodzą owijka paletowa oraz topper. Ten drugi element może mieć prostą formę (tylko kaszerowanego arkusza) bądź bardziej skomplikowaną, na przykład przestrzennej bryły.
Bardziej zaawansowaną, a więc i bardziej widoczną wersją takiej zabudowy jednopaletowej są konstrukcje z tak zwaną bramą. Tutaj dwa pionowe panele podtrzymują topper, który może mieć naprawdę bardzo kreatywne rozwiązania zarówno w grafice, jak i kształcie wykrojnika.
Z kolei zabudowy paletowe, które są wynikiem dłuższych kontraktów z detalistą (od roku wzwyż), wymagają użycia trwalszych surowców konstrukcyjnych. Głównie z uwagi na ich odporność na uszkodzenia, które mogą spowodować zarówno klienci, jak i personel sklepowy podczas towarowania placówki.


Jakich surowców można używać do produkcji ekspozycji paletowych? Czyli dla każdego coś miłego
Na rynku najczęściej możemy spotkać zabudowy paletowe wyprodukowane z kartonu. Powstają one z reguły z wykorzystaniem druku cyfrowego oraz ploterów tnących. Karton jest bardzo „plastycznym” surowcem i w rękach doświadczonego projektanta może przybrać nie tylko prezentowane wyżej w miarę proste formy. Dla naszych klientów zaprojektowaliśmy lub wyprodukowaliśmy wiele brył, które swoją formą dalekie były od prostoty 🙂

Do produkcji zabudów paletowych mających funkcjonować dłużej niż edycja jednej gazetki promocyjnej potrzebne są inne surowce.
Może to być na przykład malowany proszkowo profil stalowy. Branding będzie tutaj wydrukiem na płycie PCV. Co ciekawe, odpowiednio zrobiony projekt bryły oraz konstrukcja mogą sprawić, iż takie grafiki będą wymienne. I to w sposób bardzo prosty – na przykład dzięki zastosowaniu taśmy magnetycznej. Takie rozwiązanie wykorzystaliśmy w ekspozycjach Bonduelle oraz Cargill.
W przypadku, kiedy potrzebny jest większy „wypas”, a budżet per sztuka, którym dysponujemy, przekracza średnią krajową, można pokusić się o lakierowany MDF, płytę kompozytową albo melaminowaną. W rękach doświadczonych projektantów powstają wtedy naprawdę oryginalne i rzucające się w oczy konstrukcje ekspozycyjne.

Z reguły takie zabudowy paletowe są uzupełniane dodatkowymi detalami mającymi tworzyć odpowiedni klimat marki. Mogą to być oryginalne oświetlenie,skrzynie z owocami lub panele z chrobotka imitujące żywy mech.
Swoją funkcję spełni też ławka ogrodowa.

Czym jeszcze można uatrakcyjnić ekspozycję, aby bardziej zaskoczyła klienta?
Ograniczenia są tutaj tylko dwa. Kreatywność projektantów oraz budżet, którym dysponuje klient.
Jest oczywiście kilka zabiegów z kategorii „economy”. Jak chociażby niesłusznie niedoceniane naklejki podłogowe, które każdą konstrukcję mocno wycinają ze sklepowego tła.


Zabiegiem z wyższej półki cenowej, ale nadal rozsądnym cenowo, będą kartonowe bryły wykonane w technologii 3D.
Tak właśnie zrobiliśmy znanego z reklam telewizyjnych konia dla marki Kasztelan.
Na samym szczycie tej piramidy są oczywiście gadżety elektroniczne, takie jak hologramy czy też ekrany LCD. Ich zastosowanie w ekspozycjach paletowych wiąże się nie tylko z kosztami kupna lub dzierżawy, lecz także z serwisem i obsługą. Te urządzenia, jak wszystkie elektroniczne, czasami się zawieszają albo psują. Ktoś więc musi je cały czas monitorować. W związku z tym warto od razu uwzględniać tę pozycję w budżecie.
Zobacz inne artykuły
-
Najlepsze materiały POS 2023
BlogWitam Was w kolejnym, rocznym podsumowaniu materiałów POS z naszego rynku. Piszę „w kolejnym,…Czytaj dalej -
Trade marketing w kanale tradycyjnym
BlogZ wywiadu dowiecie się między innymi o: procesie projektowania i produkcji materiałów na akcje in–out,…Czytaj dalej -
10 TOP POS 2022 według LinkedIn
BlogPoniższe zestawienie potwierdza moją ocenę, że to był bardzo dobry rok dla materiałów POS…Czytaj dalej