Poniższe zestawienie potwierdza moją ocenę, że to był bardzo dobry rok dla materiałów POS 🙂 Skąd taka brawurowa teza? Otóż na pudło, znaczy na podium, w 2022 trafił zarówno bardzo drogi i zaawansowany technologicznie gadżet, jak i konstrukcja banalnie prosta i ekonomiczna w produkcji, ale jakże mocno przemyślana. I tu pojawia się moja myśl, że to nie budżet jest najważniejszy, tylko śmiała i kreatywna myśl trade marketingowa. A to, jak widać w poniższym zestawieniu, nadal można spotkać na rynku!

Dla przypomnienia metodologii – przez cały rok pokazuję na LinkedIn najciekawsze materiały, które spotkałem na rynku: czy to bezpośrednio w sklepach, czy na targach, czy też w publikacjach internetowych. Oglądająca je brać marketingowa wyraża o nich swoją opinię bądź lajkuje konkretne posty. Na tej podstawie powstaje obiektywny ranking materiałów POS ułożony według zdania profesjonalistów.

10) Display Duck – SC Johnson (77 lajków)

Czy się nam to podoba, czy nie, nasi klienci są coraz bardziej „ekologiczni”. A przynajmniej tak deklarują podczas badań zgłębiających ten aspekt ludzkiej natury.

W opublikowanym w ubiegłym roku raporcie Open Research aż 46% ankietowanych osób stwierdziło, że stara się ograniczać kupowanie żywności w plastikowych opakowaniach. A 39% zadeklarowało, iż podczas zakupów wybiera marki, które dbają o środowisko naturalne.

I nawet jeżeli podobne deklaracje są zawyżone (odpowiem tak ankieterowi, bo to będzie dobrze wyglądało i postawi moją osobę w dobrym świetle), to widać, że takiej grupy konsumentów nie można już lekceważyć.

Jeżeli macie więc jakieś proekologiczne akcje (a przecież większość firm takie ma), nie zapominajcie o tym informować również w punkcie sprzedaży – a nie tylko na rzadko przez kogokolwiek odwiedzanych podstronach internetowych temu poświęconych.
Duck robi to w bardzo spektakularny i działający na wyobraźnię sposób.

Display Duck – SC Johnson

9) Zabudowa paletowa Sprite – Coca Cola HBC (104 lajki)

W ocenie atrakcyjności tego displaya Sprite’a mogłem być bardzo nieobiektywny.
Pierwszy raz widziałem go pod koniec czerwca – wtedy na zewnątrz były 34 stopnie Celsjusza i każdy komunikat napoju wydawał się atrakcyjny!
A w tym wypadku efekt orzeźwienia został maksymalnie osiągnięty dzięki połączeniu brandowej kolorystyki i umiejętnego oświetlenia półek i grafik.
Nic do dodania!
No może poza podkreśleniem jego bardzo solidnej konstrukcji z płyty meblowej oraz pieczołowitym wykonaniem wszystkich detali.

Zabudowa paletowa Sprite – Coca Cola HBC

8) Tullamore Dew – CEDC International (120 lajków)

Niby nic w tym oznakowaniu szczególnego. A jednak…
Liczba i wielkość hangerów robią wrażenie.
Do tego, gdzieś na krawędzi pola widzenia, dyskretnie mrugające diody.
Uzupełniające całość naklejki podłogowe.
No i zaskakująca w przestrzeni sklepowej grafika.
Wszystko to zebrane w jedną całość naprawdę robi wrażenie.
„Wyścig zbrojeń” w Carrefourach, które stanowią największy kanał sprzedaży droższych alkoholi, trwał w ubiegłym roku w najlepsze…

Aby używać odtwarzacza, niezbędne jest wyrażenie zgody na przechowywanie plików cookies powiązanych z usługami odtwarzaczy. Szczegóły: polityka prywatności.
Tak, zgadzam się.

7) Display Bombay Sapphire – Bacardi Martini Polska (161 lajków)

Nie każdy ekspozytor w kategorii alkoholowej musi być wyposażony w większy lub mniejszy, ale zawsze kosztowny, ekran LCD.
Czasami wystarczy po prostu sterownik sekwencyjnego zapalania i gaszenia oświetlenia LED.
Taki właśnie efekt wykorzystali projektanci ekspozytora ginu Bombay.
Ale sam efekt techniczny nie byłby może tak spektakularny, gdyby nie zgrano go z całym designem konstrukcji. „Wędrujące” światło kieruje uwagę shoppera na gloryfikator z butelką, która w celu podbicia efektu jeszcze się obraca.
No i oczywiście jak na tę markę przystało, całość jest w bardzo wybijającym się z tła sklepu szafirowym kolorze!

Aby używać odtwarzacza, niezbędne jest wyrażenie zgody na przechowywanie plików cookies powiązanych z usługami odtwarzaczy. Szczegóły: polityka prywatności.
Tak, zgadzam się.

6) Cenówka Lech Active – Kompania Piwowarska (163 lajki)

To jedno z najbardziej udanych zastosowań plexi fluo, jakie widziałem w ostatnich latach.
Jego pomysłodawcy wykorzystali fakt, iż chłodziarki mają już swoje wewnętrzne oświetlenie. Dzięki temu maksymalnie wykorzystano właściwość surowca, czyli zbieranie światła z otoczenia i oddawanie go po krawędziach. W ten sposób cenówka
jest bardzo ładnie oświetlona, a przez to wyciągnięta z tła. To bardzo przemyślana strategia.

Cenówka Lech Active – Kompania Piwowarska

5) Zabudowa paletowa Aperol Spritz – CEDC International (184 lajki)

A jednak znalazł się ktoś odważny!
Od kilku lat obserwuję systematyczny odpływ motywów sportów zimowych z kreacji trade marketingowych.
I w sumie to nic dziwnego. Śnieżna zima, która korespondowałaby z komunikacją na materiałach POS, zdarza się niestety ostatnio bardzo rzadko.
Tym większa chwała za odwagę dla Aperol Spritz za tę narciarsko-snowboardową wyspę paletową.
Klienci, którzy są jeszcze przed wyjazdem na stok, kupią, bo będą chcieli przygotować się do wyjazdu. Ci zaś, którzy z wyjazdu już wrócili, kupią, żeby powspominać.
A ci, którzy na stok się w ogóle nie wybierają, kupią, bo tę żółto-pomarańczowo-białą konstrukcję trudno w sklepie przegapić. A poza tym do wiosny jakoś trzeba dotrwać 🙂

Zabudowa paletowa Aperol Spritz – CEDC International

4) Wyklejka drzwi wejściowych Twix – Mars (186 lajków)

Najmniej efektywnym miejscem w sklepie do umieszczania jakichkolwiek komunikatów skierowanych do shopperów jest strefa wejścia. Tak wynika z wieloletnich badań Paco Underhilla opublikowanych w wydanej już lata temu książce pt. Dlaczego kupujemy.
Klienci po prostu mijają przedsionek/wiatrołap sklepu z mózgiem jeszcze nienastawionym „na tryb zakupów”. Oni są raczej w fazie „ucieczki z parkingu”. Idą nadal szybko, doświadczają zmiany oświetlenia, temperatury itd.
Ale gdyby któryś z nich patrzył jednak na drzwi wejściowe, to poniższa kreacja jest naprawdę dobra!
Od razu widać, że komunikat był projektowany specjalnie pod miejsce, w którym ma funkcjonować.
Niestety większość tych grafik jest efektem pójścia po linii najmniejszego oporu i powstaje w wyniku prostego przełożenia Key Visuala z innych mediów.

Wyklejka drzwi wejściowych Twix – Mars

3) Regał Łowicz – Grupa Maspex (281 lajków)

Ta zwykła wyspa z regałami nie jest wcale taka zwyczajna.
Ba! Jest wręcz lekko magiczna. Po zapoznaniu się z jej możliwościami większość trade marketerów w naszym kraju zapragnie mieć podobną 🙂

Dzięki zaawansowanej technologii w czasie rzeczywistym waży, liczy, analizuje i raportuje sprzedaż umieszczonego na niej towaru. Obserwuje też ruch klientów przechodzących obok niej. Dodatkowo koreluje wyniki sprzedaży z tymi pojawiającymi się na znajdujących się w jej górnej części ekranach LCD i wyświetlanym na nich contentem. Ale to nie wszystko. Te wyniki nakłada jeszcze na aktywność dyfuzora rozpylającego zapach truskawek!

Regał Łowicz – Grupa Maspex

2) Shelfstoper z cenówką Milka – Mondelēz (348 lajków)

To chyba najbardziej kreatywny shelfstoperek z cenówką, jaki widziałem w roku 2022.
Czekolada wydrukowana na elemencie obrotowym z transparentnego tworzywa sprawia wrażenie lewitującej w powietrzu. Wielkość samego elementu pionowego jest bardzo dobrze dobrana względem produktów na półce. Widoczne CTA, brandowe hasło, logotyp… Wszystko na swoim miejscu 🙂

Shelfstoper z cenówką Milka – Mondelēz

1) Dyspenser Lubella – Grupa Maspex (542 lajki)

Wcisnąć się w misję zakupową klienta! Albo też w znacznym stopniu mu ją ułatwić.
Tak można by nazwać poszukiwanie dodatkowych ekspozycji w kategoriach komplementarnych dla naszego produktu.
Poniższy przykład Lubelli jest wręcz książkowy. Bo czyż nie oczywisty wydaje się fakt, że klient, który pojawił się w kategorii z sosami do spaghetti, będzie potrzebował makaronu? 🙂
Po co go męczyć dodatkową wizytą w alejce z produktami sypkimi. Po co narażać się na ryzyko, iż wybierze produkt konkurencji…
Sprytny, nieduży dyspenser mocowany do półki – i załatwione!

Dyspenser Lubella – Grupa Maspex

Największe kontrowersje!
Na deser dokładam jeszcze grafikę, pod którą nastąpiła ożywiona dyskusja. Ten post zyskał aż 129 komentarzy! A sprawa dotyczyła mocno kontrowersyjnej akcji Lidla promowanej w jego październikowej gazetce. Porównawcza reklama cenowa – produkty markowe vs. marka własna.
Wszystko pod płaszczykiem dania wolnego wyboru konsumentowi. Czy taka strategia konfrontacji ze znanymi markami nie okaże się aby krótkowzroczna? Rok 2023 zapewne to pokaże 🙂

Lidl - gazetka

Zobacz inne artykuły

  1. Najlepsze materiały POS 2023

    Najlepsze materiały POS 2023

    Blog
    Witam Was w kolejnym, rocznym podsumowaniu materiałów POS z naszego rynku. Piszę „w kolejnym,…
    Czytaj dalej
  2. To jest zabudowa paletowa na miarę naszych możliwości!

    To jest zabudowa paletowa na skalę naszych możliwości!

    Blog
    Z artykułu dowiesz się:– jakie są rodzaje zabudów paletowych,– jakich surowców można używać do produkcji…
    Czytaj dalej
  3. Trade marketing w kanale tradycyjnym

    Trade marketing w kanale tradycyjnym

    Blog
    Z wywiadu dowiecie się między innymi o: procesie projektowania i produkcji materiałów na akcje in–out,…
    Czytaj dalej