Już 16 maja w Warszawie
Shopper Marketing Conference 2024!
Dowiedz się więcej

1) Walentynki A.D. 2023

Polecamy waszej uwadze tę infografikę przygotowaną przez OpinionWay Polska. Wyjaśniła nam ona, dlaczego to właśnie słodycze mają w lutym największe ekspozycje. Choć to przecież paradoks, bo teoretycznie wręczając naszej drugiej połówce słodycze, przyczyniamy się do jej nadwagi 🙂. Generalnie bardzo ciekawe dane, które może pomogą w planowaniu przyszłorocznej walentynkowej aktywacji.

Walentynkowa infografika

W tym roku w naszych sklepach to święto spopularyzowane przez dziewiętnastowiecznego szkockiego powieściopisarza sir Waltera Scotta miało wyjątkowo skromną oprawę. Poniżej dwie dość standardowe zabudowy paletowe: Ferrero oraz Merci. Komunikują one loterie z romantycznymi destynacjami, dzięki czemu okres „przydatności” tych zabudów może być dłuższy. Zwróćcie też uwagę na wielopaletową zabudowę Mionetto. To jest bardzo udana konstrukcja łącząca podświetlaną ściankę o aluminiowym stelażu z elementami drukowanymi na kartonie.

Walentynki 2023 - materiały POS

A jak to robią na przykład w UK można zobaczyć na przykładzie tych dedykowanych displayów wyprodukowanych przez Mauveworx LTD. Jak widać można kreatywnie nawet w formacie ćwierćpalety!

Walentynki 2023 - materiały POS

My jednak z sentymentem wspominamy akcję B&F sprzed dwóch lat. Czyżby takie koedukacyjne pomysły już się dobrze nie sprzedawały 😩?

2) Nudą wieje na polskim rynku targowym

Na początku lutego w naszym kraju odbyły się dwie imprezy targowe teoretycznie poświęcone branży marketingowej.

Polski rynek targowy

Kierowani redakcyjną odpowiedzialnością, ale też zawodową ciekawością, odwiedziliśmy obydwie imprezy. Wy nie byliście? Niewiele straciliście. Nic istotnego was nie ominęło!
Jedną i drugą ekspozycję można było obejść wolnym krokiem w godzinę. A więc w sumie dwie godziny oglądania – głównie maszyn drukujących na wszelkiego rodzaju podłożach oraz nieskończenie wielkiej liczby najprzeróżniejszych gadżetów. Z punktu widzenia trade marketingu oraz retail marketingu nie znaleźliśmy nic godnego uwagi i polecenia. Może gdyby organizatorzy tych imprez się dogadali i zrobili je w tym samym terminie, to ból straconego jednego dnia (a nie dwóch) byłby mniejszy.

EuroShop

Ale nic straconego. Już na początku marca wybieramy się do Düsseldorfu na EuroShop. To największa tego typu impreza w tej części świata. Stamtąd na pewno przywieziemy wiele nowości. Jeżeli dysponujecie jakimś budżetem na odwiedzanie targów, to zdecydowanie lepiej ulokować go właśnie tutaj (w końcu to tylko raz na trzy lata).
No chyba że swój budżet przeznaczycie na wydarzenie szerzej opisane w punkcie 10 🙂

3) Filmowe emocje z PepsiCo

Długie lutowe wieczory to wręcz idealny czas na kompulsywną konsumpcję podczas oglądania filmów w domowym zaciszu! Nic więc dziwnego, że to właśnie na luty PepsiCo przygotowało ekspozycje oparte na tym właśnie motywie. Zabudowy paletowe są dopieszczone w detalach zarówno pod względem konstrukcyjnym, produkcyjnym, jak i graficznym. W pierwszym momencie aż zaczęliśmy się zastanawiać, co to za filmowa premiera, z którą Lay’s weszły w kooperację!
Jedyny mały zgrzyt w tym koncepcie to ten zaawansowany mechanizm w topperze Pepsi (patrz film). Tyle zachodu włożonego w opracowanie technologii i budżetu zainwestowanego na jej egzekucję, a który „normalny” klient domyśli się, że dzięki tej tajemniczo opisanej dźwigni uruchomi „potworny pazur”???

Aby używać odtwarzacza, niezbędne jest wyrażenie zgody na przechowywanie plików cookies powiązanych z usługami odtwarzaczy. Szczegóły: polityka prywatności.
Tak, zgadzam się.

Z tymi efektownymi grafikami można też było znaleźć bardzo udane displaye ¼ palety oraz toppery paletowe.

4) Ekologia w materiałach POS w skali mikro oraz makro

„I tylko niech te POS-y będą wykonane z ekologicznych surowców!”
Takie zdanie niezmiernie często kończy briefing dotyczący projektowania i produkcji materiałów POS. Nieważne, czy mówimy tutaj o wypasionych konstrukcjach dla alkoholi, czy masowej produkcji na potrzeby innych kategorii. Ma być ekologicznie, wyglądać super i być nie droższe niż wcześniej. Same wykluczające się założenia!
Ale są już światełka w tunelu. Zarówno w skali mikro, jak i makro.
Poniżej prezentujemy standardowy wobbler. Ale niestandardowy jest kiwak/wysięgnik, na którym jest mocowany do półki. Bo nie jest on z tworzywa PET, tylko z kartonu. Niby drobna rzecz, ale w skali całej Polski i setek promocji, podczas których takie narzędzie jest wykorzystywane, robi już odpowiednią skalę. Brawo, Mondelez!
(Oczywiście jeżeli przyjrzymy się bliżej, to zobaczymy, że wobbler jest z hot stampingiem – czyli z tłoczoną na gorąco złotą folią – nie może więc trafić do pojemników z makulaturą. Podobnie jest z dwustronną taśmą akrylową, którą wysięgnik jest doklejony do główki).

Inne rozwiązanie proponuje znany irlandzki producent materiałów POS firma P+D. Dzięki sprytnemu wykrojnikowi oraz systemowi zamków kompletny wobbler powstaje z jednego arkusza kartonu i nie wymaga jakiegokolwiek klejenia.

Skalę makro pokazał zaś w ubiegłym roku Maspex. Wprowadził do sieci Kaufland display drukowany w technologii 3D z surowca GreenFill3D Branfill3D (kompozyt otrębów pszennych, kwasu polimlekowego oraz innych w pełni biodegradowalnych składników). Takich właśnie działań należy oczekiwać od rynkowych liderów, którzy wynajmują start-up, wykładają odpowiedni, zapewne niemały budżet, a w zamian otrzymują innowacyjną technologię, która może wyznaczać nowe standardy na rynku. Nawet gdyby jej skala nie była masowa.

5) Garść świeżych danych z ostatnich raportów

Blix i Kantar opublikowały właśnie swój raport poświęcony czytelnictwu cyfrowych gazetek handlowych. Bardzo ciekawa lektura mówiąca wiele o konsumpcji tego medium. Pełny raport znajdziecie w linku. Nas bardzo zaintrygowały dane ze strony 25. Okazuje się, że czytelnicy gazetek przedkładają czytelność grafik i cen ponad atrakcyjność samych ofert! Jak ważne są więc w tym świetle projekty modułów cenowych, których każdy produkuje tak wiele.

Czytelnictwo cyfrowych gazetek handlowych - raport

Z kolei HH Global, jak przystało na globalnego gracza, pokazuje w swoim kwartalnym raporcie wiele trendów oraz ciekawostek z innych rynków europejskich i nie tylko.
Bardzo ciekawy jest case producenta mrożonek z UK, który na swoich opakowaniach wprowadził dodatkowe, bardzo łatwe do zeskanowania oznakowania. Dzięki nim osoby niedowidzące mogą wysłuchać na telefonie wszystkich najważniejszych informacji o produkcie.

Trendy i ciekawostki z rynków europejskich - raport

6) Takie rzeczy teraz również w Auchan!

Ta sieć detaliczna, która ma w Polsce 102 hiper- i supermarkety, nie słynęła dotychczas, delikatnie mówiąc, ze skłonności do umieszczania w swoich sklepach wszelkiego typu materiałów POS oraz oznakowań brandingowych. Dlatego tym bardziej zaskoczyła nas poniższa instalacja whisky Dewar’s. Bardzo efektowna. Pieczołowicie wykonana. I – co widać po szczegółach konstrukcyjnych – na pewno nietania.

Generalnie Bacardi jest wyjątkowo konsekwentne w budowaniu widoczności brandu swojej whisky we wszystkich materiałach POS. Obserwujemy to już od kilku lat. Miedziane orurowanie, motywy zaworów i zegarów są regularnymi bohaterami ich wszystkich realizacji. Rzadko się zdarza, aby w tej kategorii ktoś „na górze” podczas tworzenia manualu dał aż tak przemyślane narzędzie na potrzeby trade marketingu. Aż miło popatrzeć – prawda 🙂?

Ekspozycja Dewar's
Ekspozycja Dewar's

PS Przy okazji Auchan oczywiście nie należy zapominać, że francuska grupa Mulliez (do której należy również Leroy Merlin) nie zaprzestała swojej działalności w Rosji.
A wręcz, jak donoszą dziennikarze śledczy z „Le Monde”, aktywnie działa na rzecz rosyjskich sił zbrojnych.

7) Co zamiast ekranu LCD

Koncepty shop in shop w elektromarketach to już oczywisty widok. Producenci oraz ich agencje prześcigają się w zabiegach, aby to właśnie ich realizacje były tymi najefektowniejszymi. Ekrany LCD w różnych formatach to już standard. Trzeba więc czymś innym przelicytować konkurencję. Nespresso postawiło na nieduży hologram zamontowany na blacie ekspozycyjnym.
Oczywiście na poniższym filmie prezentowany efekt wygląda średnio, ale to wyłącznie efekt niedoskonałości kamery, w którą są wyposażone nasze telefony (o czym wiedzą wszyscy, którzy próbowali sfilmować hologram).
Dzięki zastosowaniu tego niedużego gadżetu ekspozycja jest naprawdę bardzo widoczna na tle innych zabudów. I to się Nespresso na pewno udało. Czy jest to rozwiązanie estetyczne i spójne w klimacie z resztą zabudowy – pozostaje kwestią dyskusyjną…

Aby używać odtwarzacza, niezbędne jest wyrażenie zgody na przechowywanie plików cookies powiązanych z usługami odtwarzaczy. Szczegóły: polityka prywatności.
Tak, zgadzam się.

8) Drugie życie displaya kartonowego

Retailerom często brakuje narzędzi do zbudowania dodatkowej widoczności aktualnych promocji. Pracownicy sklepów wykorzystują więc to, co aktualnie mają pod ręką.
Pół biedy, jeżeli ta radosna twórczość jest poparta aktualnym brandingiem, jak w poniższym przykładzie promocji książki kucharskiej Katarzyny Bosackiej.

Drugie życie displaya kartonowego

Gorzej, gdy na display trafia towar konkurencji 😩

Drugie życie displaya kartonowego

9) Kompleksowy branding regału w drogerii

Ci z was, którzy próbowali zrealizować oznakowanie regału kosmetycznego, wiedzą, jakie jest to wyzwanie logistyczne oraz konstrukcyjne. Olbrzymia ilość asortymentu. W różnych kategoriach i podkategoriach. Top sellery, nowości, aktualne promocje wymagające dodatkowego oznakowania i komunikacji. Jednym słowem – projektowy koszmar.
Na poniższych zdjęciach widać jednak, że La Roche Posay poradziła sobie doskonale z tym zadaniem. Ich regał w Super-Pharm został wyposażony w czytelną pionową sekcję z gloryfikatorami na promowane produkty. Cały zaś asortyment otrzymał bardzo subtelny, ale czytelny podział na poszczególne kategorie. Co warte szczególnego podkreślenia, nazwy kategorii oraz wszelkie logotypy są mocowane do półki w sposób umożliwiający ich dowolne przesuwanie. Dzięki temu można bardzo elastycznie zarządzać komunikacją na całym regale.

Kompleksowy branding regału w drogerii

10) Shopper Marketing Conference, 11.05.2023 Warszawa

Shopper Marketing Conference - logo

Irytują cię branżowe spotkania, na których prelegenci opowiadają głównie o tym, jacy oni są fajni, przy okazji przekazując mało wartościowych treści dla słuchaczy?
Nudzą cię prezentacje, które udają, że są merytoryczne, ale tak naprawdę powielają tylko znane wszystkim w środowisku dane?
Rozczarowują cię pokazywane case studies, gdyż z reguły nie przystają do naszej rodzimej rzeczywistości?

Jeżeli po prostu czujesz, że ty oraz cała branża trade marketingowa zasługuje na poważny i profesjonalny event, to nasza nowa konferencja jest właśnie dla ciebie!
Przygotowaliśmy arcyciekawy i merytoryczny program. Z samymi profesjonalistami w roli prelegentów. Bez lania wody i ściemniania. Tylko o tym, co naprawdę może interesować trade i shopper marketerów. Na scenie wystąpią między innymi:

Kliknij w poniższy link i zostaw nam swój adres e-mail, abyśmy mogli cię wkrótce poinformować o całym programie merytorycznym. Ale już dziś zarezerwuj sobie koniecznie ten termin w swoim kalendarzu!