Trade marketingowe
podsumowanie
maja 2023
Architekci wyboru – tak lubimy myśleć o naszej branży.
Słynny eksperyment z lotniska w Amsterdamie polegający na umieszczeniu naklejki z muchą w pisuarze sprawił, że rozlewanie moczu zmniejszyło się o 80%! Wszyscy użytkownicy koniecznie chcieli „trafić” muchę – lepiej więc celowali. Jego pomysłodawca Doug Kempel mówił: „Naprawdę wierzę, że toalety mogą być czystsze i bezpieczniejsze. Mniej sprzątania oznacza zużywanie mniejszej ilości wody oraz szkodliwych dla środowiska preparatów czyszczących. To nie przeszkadza, że ludzie się przy tym śmieją”. Jakie to proste – prawda?! Ile takich prostych rozwiązań wpływających na zachowania ludzi/konsumentów jest jeszcze do odkrycia…
1) Jeszcze w łazienkowym klimacie
Różne mogą być sposoby wprowadzenia klienta w „świat marki”. Można na przykład zachęcać go, aby włożył rękę do sedesu 🙂
Według nas to jednak nie najlepszy pomysł. Raz, że taki gest kojarzy się dość niehigienicznie. Dwa, że sama konstrukcja prowokuje, aby na niej usiąść – chociażby do zdjęcia!
Zdecydowanie lepiej poradził sobie z tym zadaniem Ambi Pur. W swojej konstrukcji uchwycił łazienkowy klimat w punkt:
- błękitno-biała, kojarząca się z czystością i świeżością grafika imitująca terakotę,
- półeczki i cokoliki,
- spłuczka,
- no i oczywiście mały sedesik!
Komunikat oraz branding może nie do końca mocno widoczne, ale tutaj raczej forma ma przyciągnąć uwagę shoppera.
(Na wszelki wypadek kartonowy sedes został przez projektantów tak umieszczony, że dowcipnisiom trudno będzie na nim usiąść do zdjęcia).
2) Rewolucja w oświetleniu POS?
Nasi rodacy pod przywództwem Marcina Ratajczaka z niemieckiego start-upa Inuru znowu planują zaskoczyć świat. Po świecących etykietach OLED przyszedł czas na produkt być może bardziej rewolucyjny. Popatrzcie na te nowe panele. Jak piszą ich twórcy w swoich materiałach promocyjnych, do oświetlenia tych powierzchni potrzebny jest tylko 1% dotychczas używanej mocy. Oczami wyobraźni już widzimy całe displaye zasilane baterią zegarkową albo paluszkiem!
3) Świecąca rzeczywistość
Póki Inuru nie zawojuje swoją technologią świata, realia krajowych sklepów są niestety brutalne. To, co miało świecić, nie zawsze świeci. W ramach oszczędności sklepy bardzo często nie podłączają konstrukcji do prądu.
Stawia to przed projektantami POS-ów oraz ich klientami dodatkowe wyzwanie. Teraz projektowanie musi zakładać, że nasza konstrukcja nawet po odłączeniu od napięcia będzie nadal atrakcyjna, a przede wszystkim zrozumiała dla konsumenta.
Czarne ekrany LCD nie są najlepszym wabikiem dla wzroku.
Jak również pozbawione praktycznie całego podświetlenia alejki alkoholowe.
4) Badanie z Proxi.cloud
Shopperzy chodzą w tym roku częściej do sklepów. I to średnio aż o 10% (w porównaniu z rokiem ubiegłym). Tak wynika z najświeższej analizy przygotowanej przez Proxi Cloud na potrzeby naszego biuletynu. Daje to wszystkim producentom aż o 10% więcej szansy na kontakt ze klientem. Bo nie dość że chodzą częściej to spędzają w nich więcej czasu. Jak to wykorzystać? To temat na zupełnie inną opowieść 🙂
5) Gondola, czyli inaczej mówiąc, końcówka regału
Według kanonicznego już badania skuteczności materiałów POS przeprowadzonego kiedyś przez POPAI (Shopper Engagement Study) końcówka regału jest drugim co do widoczności materiałem POS w punkcie sprzedaży.
Przyjrzyjmy się więc, jak tę moc wykorzystują producenci w różnych kategoriach. Ponieważ zabudowy końcówek są z reguły materiałem permanentnym, zakontraktowanym na dwa–trzy lata, zarówno konstrukcje, jak i surowce użyte do ich produkcji są efektowne i trwałe.
Najpopularniejszym rozwiązaniem jest płyta melaminowana oklejona pełnokolorowym wydrukiem, z ewentualnymi detalami drukowanymi dodatkowo na PCV.
W wersjach bardziej zaawansowanych dochodzą malowane proszkowo profile, lakierowany MDF, podświetlenia oraz teatralizacje.
W wersji „na wypasie” zobaczymy sterowanie oświetleniem oraz listwy z panelami LED.
I na koniec smutne materiały EKO – naturalne. Dlaczego smutne? Bo osiągany na nich efekt jest wynikiem zastosowania paneli z martwym niestety porostem zwanym chrobotkiem, który w dodatku jest sztucznie barwiony na ten soczysty zielony kolor 😟
6) W dziale warzywnym
Niełatwo znaleźć materiał POS, który można zastosować w dziale warzywnym. Popatrzcie, jak kreatywnie poradziła sobie z tym ta hala CRF. Tunel foliowy ma szybkie i bardzo proste skojarzenie ze zdrowymi warzywami z własnego ogródka. Konotacja więc wręcz idealna dla tej kategorii. Dodatkowo ekspozycja własnego asortymentu, bo takie tunele też tutaj można kupić. Rewelacyjne pomysł i wykonanie!
7) Świeże owoce
Apetyczne owoce są z pewnością bardzo dobrym detalem dopełniającym każdą ekspozycję. A w dodatku jeżeli są one świeże i prawdziwe!
Ta konstrukcja Corony zrobiła na nas wrażenie. Wiadomo, że limonka jest nieodzownym elementem tego napoju (spójnym zresztą z aktualną komunikacją).
I proszę! Świeże limonki w kubełku na ekspozycji!
(No i dodatkowo to drewno w spłowiałych kolorach od razu kojarzących się z plażą…).
Nie najgorzej w tej roli spisują się też owoce plastikowe. Cytryny, pomarańcze, wiśnie – wszystko, co tylko „urosło” w chińskiej fabryce 🙂
8) Dyspensery grawitacyjne
Wyjście ze swoim towarem przed półkę zawsze jest dobrym pomysłem. Podnosimy widoczność i wpadamy w oko konsumentowi przed produktami konkurencji.
Oczywiście taki dyspenser możemy wyposażyć w „bigger packshot”, jak poniższym przykładzie Olimpu. Ale chyba znacznie lepiej zadziałałoby tutaj jakieś chwytliwe CTA. W końcu jesteśmy na wysokości wzroku klienta.
Grawitacyjny mechanizm można zastosować nie tylko w przypadku napojów, lecz także puszek czy nawet słoików.
9) Szansa zamiast kłopotu
Na opakowaniach zawsze jest za mało miejsca na dodatkowe informacje!
Jednak przy odrobinie fantazji także kod EAN może stanowić motyw wzmacniający przekaz brandu. Popatrzcie na te przykłady kreatywnego zaadaptowania do projektu opakowań kodu paskowego.
10) Shopper Marketing Conference
Oj działo się 11 maja!
167 uczestników
325 minut wykładów
14 prelegentów
Atmosfera profesjonalnego entuzjazmu.
Zobaczcie zresztą sami.
Cały team 3m Projekt pracujący nad tym eventem pięknie dziękuje wszystkim uczestnikom i mówi: do zobaczenia za rok!