Opakowania odgrywały w roku 2020 szczególną rolę. Jak nigdy dotąd były osamotnione w walce o uwagę kupujących. Na długie miesiące Covid „uziemił” armię przedstawicieli handlowych, która dzień w dzień odwiedzała w całej Polsce duże i małe punkty handlowe, dbając o właściwe planogramy, merchandising i ekspozycję promocyjną. 

Z powodu kolejnych lockdownów dostawcy sieci detalicznych ograniczyli również w 2020 roku ilość materiałów POS implementowanych w sklepach. Dlatego też opakowanie produktu musiało się często bronić samo!

Kilkoma najciekawszymi projektami opakowań z ubiegłego roku chciałbym się z wami tutaj podzielić. Mój ranking powstał na podstawie zaangażowania (lajków) pod postami z tymi materiałami na LinkedIn. To dość miarodajne moim zdaniem kryterium – w końcu na LinkedIn wypowiadają się głównie profesjonaliści. 

Na początek dogrywka z początku roku 2019, kiedy to Inuru – niemiecki start-up z polskimi właścicielami – wprowadził na rynek świecącą etykietę OLED. Ta innowacyjna technologia (etykieta świeci przy dotknięciu, choć nie ma baterii!) wydawała się pomysłem iście kosmicznym. Ze względu na niebagatelną cenę jednostkową (2-3 euro) nie wydawało się mi możliwe, aby szybko znalazła zastosowanie na rynku.

Aby używać odtwarzacza, niezbędne jest wyrażenie zgody na przechowywanie plików cookies powiązanych z usługami odtwarzaczy. Szczegóły: polityka prywatności.
Tak, zgadzam się.

A tu proszę! Nie minęło kilka miesięcy i mieliśmy pod koniec roku jej komercyjne zastosowanie. W Singapurze została wyprodukowana limitowana edycja butelek Coca Coli Zero. Buteleczki z tą zaawansowaną technologicznie etykietą stały się od razu produktem kolekcjonerskim. Ostatnio sprawdzałem na eBay: ½ litra standardowego przecież napoju kosztowało 1700 PLN!

Aby używać odtwarzacza, niezbędne jest wyrażenie zgody na przechowywanie plików cookies powiązanych z usługami odtwarzaczy. Szczegóły: polityka prywatności.
Tak, zgadzam się.

A teraz o odkryciach roku 2020.

Miejsce 3 – 332 głosy 

Opakowanie orzeszków dla niemieckiej sieci detalicznej EDEKA

Koncepcja grafiki i konstrukcji tego opakowania, jak widać, inspirowana była obserwacją ze świata zwierząt. Niektóre z nich mają przecież zdolności upychania pożywienia w policzkach. Projektanci uchwycili ten fakt w sposób genialny!

Miejsce 2 – 464 głosy

Grafika kartonowego opakowania mleka UHT z rynku rosyjskiego.

Znowu myślenie „out of the box” !

Mleko to zazwyczaj uśmiechnięte i szczęśliwe krowy, choć ma się to nijak do prawdy – przecież podczas procesu pozyskiwania mleka krowy dalekie są od szczęścia.

Z kotkiem sprawa ma się zupełnie inaczej. Już w przedszkolu dzieci uczą się wierszyka: Przyszedł kotek, wypił mleczko, a ogonkiem…”
Nie wiem, czy to prawda. Czy koty lubią mleko?

A tak na poważnie, to poniższa seria opakowań oprócz fantastycznego pomysłu na grafikę jest genialnym przykładem analizy półki sklepowej. Przecież mleka na półkach rzadko stoją w pojedynczych pudełkach. Jest to więc wymarzone rozwiązanie dla ekspozycji kilku produktów obok siebie. Oczywiście efekt na półce jest w dużej mierze zależny od ludzi odpowiedzialnych za ekspozycję towaru.

PS. Jak piszą autorzy, pomysł zainspirowała Brunhilda – kotka dyrektora kreatywnego agencji.

1 miejsce – 6118 głosów

Proekologiczna innowacja w opakowaniu makaronu Barilla 

Włoski potentat wycofuje ze sprzedaży kartony ze wklejonym okienkiem z folii, przez które widać produkty w ich wnętrzu. Co prawda, to na razie eksperyment tylko na rynku brytyjskim (podobno na wyraźnie życzenie konsumentów), ale zapowiedzi dotyczą także innych krajów europejskich. W skali globalnego biznesu koncernu to olbrzymia redukcja szkodliwego dla środowiska plastiku oraz ułatwienie recyklingu. Jest to także redukcja kosztów – bo opakowanie z okienkiem zawsze przecież będzie droższe w produkcji niż te bez.

Post o projekcie opakowania makaronu to istny fenomen viralowy. Wyświetlił się on na LinkedIn ponad 300 000 razy! Na ten niesamowity wynik miała niewątpliwie wpływ decyzja algorytmu LI o wartości merytorycznej materiału. Świadczy to zarazem o olbrzymim zainteresowaniu szeroko pojętej społeczności marketingowej rozwiązaniami proekologicznymi w dziedzinie projektowania i produkcji opakowań. 

Zobacz inne artykuły

  1. Najlepsze materiały POS 2023

    Najlepsze materiały POS 2023

    Blog
    Witam Was w kolejnym, rocznym podsumowaniu materiałów POS z naszego rynku. Piszę „w kolejnym,…
    Czytaj dalej
  2. To jest zabudowa paletowa na miarę naszych możliwości!

    To jest zabudowa paletowa na skalę naszych możliwości!

    Blog
    Z artykułu dowiesz się:– jakie są rodzaje zabudów paletowych,– jakich surowców można używać do produkcji…
    Czytaj dalej
  3. Trade marketing w kanale tradycyjnym

    Trade marketing w kanale tradycyjnym

    Blog
    Z wywiadu dowiecie się między innymi o: procesie projektowania i produkcji materiałów na akcje in–out,…
    Czytaj dalej