Opakowania odgrywały w roku 2020 szczególną rolę. Jak nigdy dotąd były osamotnione w walce o uwagę kupujących. Na długie miesiące Covid „uziemił” armię przedstawicieli handlowych, która dzień w dzień odwiedzała w całej Polsce duże i małe punkty handlowe, dbając o właściwe planogramy, merchandising i ekspozycję promocyjną. 

Z powodu kolejnych lockdownów dostawcy sieci detalicznych ograniczyli również w 2020 roku ilość materiałów POS implementowanych w sklepach. Dlatego też opakowanie produktu musiało się często bronić samo!

Kilkoma najciekawszymi projektami opakowań z ubiegłego roku chciałbym się z wami tutaj podzielić. Mój ranking powstał na podstawie zaangażowania (lajków) pod postami z tymi materiałami na LinkedIn. To dość miarodajne moim zdaniem kryterium – w końcu na LinkedIn wypowiadają się głównie profesjonaliści. 

Na początek dogrywka z początku roku 2019, kiedy to Inuru – niemiecki start-up z polskimi właścicielami – wprowadził na rynek świecącą etykietę OLED. Ta innowacyjna technologia (etykieta świeci przy dotknięciu, choć nie ma baterii!) wydawała się pomysłem iście kosmicznym. Ze względu na niebagatelną cenę jednostkową (2-3 euro) nie wydawało się mi możliwe, aby szybko znalazła zastosowanie na rynku.

Aby używać odtwarzacza, niezbędne jest wyrażenie zgody na przechowywanie plików cookies powiązanych z usługami odtwarzaczy. Szczegóły: polityka prywatności.
Tak, zgadzam się.

A tu proszę! Nie minęło kilka miesięcy i mieliśmy pod koniec roku jej komercyjne zastosowanie. W Singapurze została wyprodukowana limitowana edycja butelek Coca Coli Zero. Buteleczki z tą zaawansowaną technologicznie etykietą stały się od razu produktem kolekcjonerskim. Ostatnio sprawdzałem na eBay: ½ litra standardowego przecież napoju kosztowało 1700 PLN!

Aby używać odtwarzacza, niezbędne jest wyrażenie zgody na przechowywanie plików cookies powiązanych z usługami odtwarzaczy. Szczegóły: polityka prywatności.
Tak, zgadzam się.

A teraz o odkryciach roku 2020.

Miejsce 3 – 332 głosy 

Opakowanie orzeszków dla niemieckiej sieci detalicznej EDEKA

Koncepcja grafiki i konstrukcji tego opakowania, jak widać, inspirowana była obserwacją ze świata zwierząt. Niektóre z nich mają przecież zdolności upychania pożywienia w policzkach. Projektanci uchwycili ten fakt w sposób genialny!

Miejsce 2 – 464 głosy

Grafika kartonowego opakowania mleka UHT z rynku rosyjskiego.

Znowu myślenie „out of the box” !

Mleko to zazwyczaj uśmiechnięte i szczęśliwe krowy, choć ma się to nijak do prawdy – przecież podczas procesu pozyskiwania mleka krowy dalekie są od szczęścia.

Z kotkiem sprawa ma się zupełnie inaczej. Już w przedszkolu dzieci uczą się wierszyka: Przyszedł kotek, wypił mleczko, a ogonkiem…”
Nie wiem, czy to prawda. Czy koty lubią mleko?

A tak na poważnie, to poniższa seria opakowań oprócz fantastycznego pomysłu na grafikę jest genialnym przykładem analizy półki sklepowej. Przecież mleka na półkach rzadko stoją w pojedynczych pudełkach. Jest to więc wymarzone rozwiązanie dla ekspozycji kilku produktów obok siebie. Oczywiście efekt na półce jest w dużej mierze zależny od ludzi odpowiedzialnych za ekspozycję towaru.

PS. Jak piszą autorzy, pomysł zainspirowała Brunhilda – kotka dyrektora kreatywnego agencji.

1 miejsce – 6118 głosów

Proekologiczna innowacja w opakowaniu makaronu Barilla 

Włoski potentat wycofuje ze sprzedaży kartony ze wklejonym okienkiem z folii, przez które widać produkty w ich wnętrzu. Co prawda, to na razie eksperyment tylko na rynku brytyjskim (podobno na wyraźnie życzenie konsumentów), ale zapowiedzi dotyczą także innych krajów europejskich. W skali globalnego biznesu koncernu to olbrzymia redukcja szkodliwego dla środowiska plastiku oraz ułatwienie recyklingu. Jest to także redukcja kosztów – bo opakowanie z okienkiem zawsze przecież będzie droższe w produkcji niż te bez.

Post o projekcie opakowania makaronu to istny fenomen viralowy. Wyświetlił się on na LinkedIn ponad 300 000 razy! Na ten niesamowity wynik miała niewątpliwie wpływ decyzja algorytmu LI o wartości merytorycznej materiału. Świadczy to zarazem o olbrzymim zainteresowaniu szeroko pojętej społeczności marketingowej rozwiązaniami proekologicznymi w dziedzinie projektowania i produkcji opakowań. 

Zobacz inne artykuły

  1. POS - przeczytaj zanim zlecisz

    Przeczytaj, zanim zlecisz
    swojej agencji projektowanie materiałów POS

    Blog
    Projektowanie materiałów POS (inaczej nazywanych POSM lub POP) jest bardzo specyficzną formą projektu graficznego ze względu na kilka czynników, które omówimy poniżej.
    Czytaj dalej
  2. Czy moduł cenowy może być sexy?

    Czy moduł cenowy
    może być sexy?

    Blog
    Niektóre z prac w trade marketingu nie są szczególnie sexy. Do tych zajęć należy przygotowanie modułów cenowych…
    Czytaj dalej
  3. Efekt WOW!

    Ekspozycja paletowa
    z efektem WOW!,
    czyli jak zbriefować agencję

    Blog
    Przychodzi taki czas w życiu trade marketera, że dostaje budżet i możliwość zainstalowania zabudów paletowych…
    Czytaj dalej